29 stycznia 2009 (czwartek), godz. 20:45
(Archiwum)

Promocja Ksiażki Rafała Syski: "Zachowac dystans. Filmowy świat Roberta Altmana"

Zachować dystans. Filmowy świat Roberta Altmana Rafała Syski jest dziełem zaiste imponującym. Oto powstała kompleksowa, szczegółowa i wyczerpująca monografia przedstawiająca pełny dorobek amerykańskiego twórcy. Autor nie tylko zdobył i poznał wszystkie dzieła reżysera, co w wypadku kilku pozycji było trudne, dokonał szerokich studiów lekturowych, ale odbył też podróż śladami Altmana po USA, co pozwoliło mu na odnalezienie klimatu jego dzieł.

Całość pracy układa się w różnorodne i barwne panneau szczegółowo i przenikliwie charakteryzujące zakres zainteresowań reżysera, jego sposób widzenia rzeczywistości, autorski styl i stałą walkę z systemem hollywoodzkim o zachowanie twórczej integralności.

Książkę Syski czyta się z niesłabnącym zainteresowaniem, którego powodem jest nie tylko fascynująca twórczość Altmana, ale także głęboko profesjonalny, naukowo bezbłędny warsztat Autora, wspierany nieukrywanym i inspirującym podziwem dla dorobku reżysera. Mimo stosownego balastu naukowości – wszak jest to rozprawa habilitacyjna – praca zapewne zainteresuje nie tylko wąską grupę filmoznawców, ale także szerokie grono miłośników filmu. Została ona bowiem, co szczególnie podkreślam, napisana komunikatywnie, potoczyście i z ujmującą pasją.

Z recenzji prof. dr hab. Grażyny Stachówny
 
Na gruncie amerykańskiego kina Robert Altman był postacią niezwykłą, emblematem filmowego autora i klasykiem kontestacji. W swej postawie bywa wiązany z europejskim wyobrażeniem filmowca-indywidualisty, choć tematyka jego dzieł i społeczno-polityczna refleksja wypływały z amerykańskiej mitologii, z niej czerpiąc materiał do satyr i ironii. Filmy Altmana rzadko stawały się komercyjnymi sukcesami, a sam reżyser nigdy nie sięgnął po regulaminowego Oscara – choć przez krytykę już w latach siedemdziesiątych XX wieku został uznany za mistrza filmowej narracji. Robert Altman stworzył w swych trzydziestu siedmiu filmach kinowych kompletną wizję własnego świata – i to zarówno na płaszczyźnie estetycznej, jak również fabularnej i ideowej. Zwykle kpił z aspiracji Amerykanów, szydził z mitologii Stanów Zjednoczonych i dekonstruował wzorce kultury popularnej. Ironizował, odwracał konwencje, ośmieszał stereotypy, zawsze szukając między nimi autentyzmu i niezafałszowanego tragizmu. Starał się upodobnić film do życia, a scenariusz, postawy i dialogi bohaterów do nieuporządkowanego strumienia zdarzeń, nad którymi nie panuje jakikolwiek cenzor hollywoodzkich konwencji. Nie tylko na gruncie amerykańskiego kina Altman był jednym z największych innowatorów nowoczesnego języka filmu, dziś coraz częściej kopiowanego przez kolejne pokolenia reżyserów.

Ze wstępu książki.


Krakowskie Centrum Kinowe ARS

ostatnia aktualizacja: 2009-01-27
« powrót
Komentarze
Polityka Prywatności