8 stycznia 2009 (czwartek), godz. 17:00
(Archiwum)
„O Sztuce Obrzydliwej“ Wykład Prof. Marii Poprzęckiej
Międzynarodowe Centrum Kultury zaprasza 8 stycznia o godz. 17.00 na wykład prof. Marii Poprzęckiej na temat sztuki obrzydliwej, który jest jednym z wydarzeń towarzyszących wystawie prac znakomitego rysownika Alfreda Kubina.
Punktem wyjścia do rozważań będzie świat mrocznej wyobraźni artysty, zamieszkiwany przez: „…siejące panikę olbrzymy o grubo ciosanych twarzach, których zasadniczym powołaniem jest miażdżyć, rozdzierać i deptać, wywiedzione z koszmaru bestie. I złowieszcze kreatury człowiecze, mnogie lub pojedyncze” (za: Jan Gondowicz, katalog wystawy). Świat ten zdumiewa, bulwersuje, powoduje wstrząs, a czasami wręcz obrzydza…
Termin abject art (sztuka wstrętu) zastosowany został w krytyce angloamerykańskiej w latach 80. i 90. XX wieku do opisu dzieł sztuki, które odrzucają konwencjonalne piękno i wykorzystują materiały zdegradowane, aby oddziaływać poprzez kreowanie przedmiotów i przedstawień, kwestionujących i naruszających uznane normy. Określenia abject i abjection – obrzydzanie i jednocześnie wstręt do tego, co obrzydliwe - wprowadziła Julia Kristeva, która poświęciła temu zjawisku studium zatytułowane „Pouvoirs de l’horreur”.
W Polsce abject art pojawiła się w latach 90. XX wieku, najbardziej znanymi przedstawicielkami tego nurtu są Alicja Żebrowska, Katarzyna Kozyra i Joanna Rajkowska.
Maria Poprzęcka – profesor Uniwersytetu Warszawskiego, historyk sztuki, specjalizuje się w historii i teorii sztuki w XIX i XX wieku. Przez wiele lat kierowała Instytutem Historii Sztuki UW. Obecnie dyrektor Podyplomowych Studiów Muzealniczych UW. Prezes Stowarzyszenia Historyków Sztuki od 1998 roku. Autorka licznych publikacji m.in. Akademizm, O złej sztuce, Polskie malarstwo salonowe, Galeria. Sztuka patrzenia.
Spotkanie towarzyszy wystawie
MROCZNA STRONA WYOBRAŹNI - SZTUKA ALFREDA KUBINA
czynnej do 27.01.2009
Alfred Kubin, nazywany austriacki Goyą, zasłynął jako mistrz rysunku, genialny ilustrator książek i pisarz. Poprzez sztukę próbował wyzwolić się od dręczących go lęków, fobii, nieszczęść osobistych i kryzysów duchowych tworząc niepowtarzalny język plastyczny o niebywale sile sugestii. Prace pochodzą z największej na świecie kolekcji dzieł Kubina w Landesmuseen w Linzu (Górna Austria).
ostatnia aktualizacja: 2008-12-22