2020-02-20

Projekty naukowców z UJ i AGH na DEMO DAY Innowacji

20 lutego 2020 (czwartek) w Auditorium Maximum Uniwersytetu Jagiellońskiego odbędzie się DEMO DAY INNOWACJI. Będzie to pierwsze, organizowane wspólnie przez pięć krakowskich uczelni, wydarzenie prezentujące innowacyjne technologie stworzone przez naukowców Uniwersytetu Jagiellońskiego, Akademii Górniczo-Hutniczej, Politechniki Krakowskiej, Uniwersytetu Ekonomicznego oraz Uniwersytetu Rolniczego.

Podczas wydarzenia swoje wynalazki przedstawi 38 zespołów badawczych, które przez ostatni rok realizowały prace przedwdrożeniowe, finansowane ze środków programu „Inkubator Innowacyjności 2.0.”. Spotkanie będzie również okazją do bezpośredniego kontaktu nauki i biznesu, ze względu na zaplanowany networking zespołów badawczych i brokerów transferu technologii z zaproszonymi inwestorami.

Tematyka prezentowanych technologii jest bardzo zróżnicowana. Począwszy od wykorzystania narzędzi cyfrowych w działalności muzealnej, poprzez nowe materiały, żywność i rolnictwo oraz ochronę środowiska naturalnego, aż po nowe terapie i leki. Łączy je to, że wszystkie mają szansę stać się dostępnymi na rynku produktami lub usługami, które odpowiadają na aktualne ważne potrzeby
i wyzwania.

Wśród projektów prezentowanych przez naukowców z UJ znajdą się między innymi:

  • System edukacyjny do rysowania modeli w technologii ręcznego druku 3D

Szablon do celów edukacyjnych w dydaktyce chemii.

W procesie nauczania chemii w szkołach podstawowych i liceach budowę cząsteczek zazwyczaj opisuje się wykorzystując różnego rodzaju modele, zarówno rzeczywiste jak i komputerowe. Zaproponowane rozwiązanie jest przełomowe w technologii ręcznego druku 3D, ponieważ do tej pory zastosowanie pisaków 3D nie dawało możliwości precyzyjnego rysowania w przestrzeni trójwymiarowej. Zaprojektowany system składa się z modułów, które łączą się ze sobą niczym puzzle, tworząc trójwymiarowy szablon. Szablon ten umożliwia rysowanie modeli cząsteczek bezpośrednio w 3D, zapewnia odpowiednie odległości i kąty między wiązaniami. Uczniowie mogą korzystać z niego podczas lekcji, a uzyskane modele zabierać do domu (tworzenie trójwymiarowych notatek podczas lekcji chemii). Zestaw składający się z 18 elementów pozwala na rysowanie wszystkich typowych cząsteczek związków organicznych, z którymi spotykają się uczniowie.

Szablon do wspomagania rysowania przestrzennego.

Opracowane rozwiązanie stanowi system edukacyjny wspierający nauczanie matematyki – geometrii przestrzennej. System bazuje na technologii ręcznego druku 3D i jest przełomowe w technologii ręcznego druku 3D, ponieważ do tej pory zastosowanie pisaków 3D nie dawało możliwości precyzyjnego rysowania w przestrzeni trójwymiarowej. Składa się z 4 modułów łączących się ze sobą tworząc szablony. Użytkownik rysuje pisakiem 3D linie proste łącząc punkty szablonu, w wyniku czego powstaje szkielet wielościanu. Szablon jest zaprojektowany tak, że oprócz krawędzi bryły głównej, model może również zawierać linie pomocnicze obrazujące wpisane bryły, wybrane ściany i osie symetrii. Opracowany zestaw szablonów pozwala na rysowanie graniastosłupów i ostrosłupów foremnych o podstawie od trójkąta do 18-kąta, i niezliczonej ilości wielościanów nieforemnych.

  • Nowe technologie dla grafenu na powierzchni węglika krzemu

Projekt skupia się na rozwoju zastosowań wytwarzanego w Instytucie Fizyki UJ grafenu na powierzchni węglika krzemu. Metoda ta pozwala na syntezę wysokiej jakości materiału, bezpośrednio na izolującym podłożu, pozbawionych wysokich stopni, które w przypadku zastosowania innych metod produkcji pogarszają właściwości elektryczne materiału i powodują ich anizotropowość. Proces produkcyjny jest chroniony dwoma zgłoszeniami patentowymi, jest skalowalny, przyjazny środowisku i łatwy do implementacji w przemysłowych systemach próżniowych. Zastosowania, rozwijane w projekcie, skupiają się na dwóch głównych obszarach. Po pierwsze, badamy możliwość zastosowania grafenu w sensorach i elektronice, w tym w elektronice wysokich mocy i częstości oraz elektronice pracującej w trudnych zewnętrznych warunkach. Po drugie, prowadzimy prace zmierzające do wykorzystania materiału jako elektrody w układach magazynujących energię elektryczną. Prowadzone prace pozwolą na rozpoczęcie komercjalizacji metody produkcyjnej oraz rozwój urządzeń wykorzystujących wytwarzany przez nas materiał.

  • Nowe związki aktywne w leczeniu zaburzeń poznawczych i depresyjnych

Przedmiotem wynalazku jest seria związków o cechach odwracalnych inhibitorów monoaminooksydazy typu B (MAO-B) mogących znaleźć zastosowanie w terapii zaburzeń poznawczych i depresyjnych towarzyszących chorobom neurodegeneracyjnym, w szczególności w chorobie Alzheimera. Związki będące przedmiotem projektu wykazują zdolność odwracania deficytów pamięci deklaratywnej w teście rozpoznania nowego obiektu (aktywność pro-kognitywna) oraz cechy charakterystyczne dla leków przeciwdepresyjnych w teście wymuszonego pływania u gryzoni. Ich dodatkową zaletą są właściwości glio-protekcyjne, co ma istotne znaczenie biorąc pod uwagę funkcje astrocytów i gleju w kontroli funkcjonowania komórek nerwowych i rozwoju procesów neurodegeneracyjnych. Wstępne badania in vitro, wykluczyły niekorzystny efekt hepatotoksyczny i kardiotoksyczny (brak oddziaływania z hERG) związku wiodącego.

W ramach wydarzenia swój wykład gościnny przedstawi o godz. 10:00 prof. Jerzy Hausner. Autorzy projektów z pięciu krakowskich uczelni będą prezentować swoje wynalazki w godzinach 8.30-18.30.

https://www.uj.edu.pl/kalendarz/-/journal_content/56_INSTANCE_5De61CKaqzOl/10172/144434300

https://www.agh.edu.pl/wydarzenia/info/article/demo-day-innowacji-krakowskich-uczelni/


data ostatniej modyfikacji: 2020-02-18 11:50:54
Komentarze
 
Polityka Prywatności