31 października 2010 (niedziela)

Kraków na wyciągnięcie ręki. Rzeźba architektoniczna ze zbiorów Muzeum Narodowego w Krakowie

800 fragmentów najcenniejszych rzeźb architektonicznych z całej Polski, pochodzących m.in. z kościoła Mariackiego, katedry wawelskiej czy katedry gnieźnieńskiej, zobaczymy w pięknie odrestaurowanych piwnicach Pałacu Biskupa Erazma Ciołka – Oddziale Muzeum Narodowego w Krakowie.

Eksponaty prezentowane na wystawie to elementy oryginalne, wykonane z kamienia, lub gipsowe odlewy rzeźb – z portali, zworników, nagrobków królewskich. Na co dzień rzeźby te – świadectwo blisko tysiącletniej historii architektury w Polsce – trudno oglądać z bliska ze względu na ich położenie.

Do Muzeum Narodowego w Krakowie od początku jego powstania w 1879 roku trafiały oryginalne fragmenty głównie krakowskich budowli świeckich i sakralnych, które z powodu zniszczenia wymieniano na kopie. Muzeum kolekcjonowało też odlewy gipsowe elementów rzeźby architektonicznej, których nie można było pozyskać do zbioru muzealnego, a które uważano za ważne w opowieści o dziejach sztuki polskiej. Dla tych kolekcji w latach 20. XX wieku Muzeum urządziło osobną ekspozycję w Wieży Ratuszowej. Jednak po jej zamknięciu na początku lat 60. minionego stulecia prawie cały zbiór rzeźby architektonicznej i odlewów gipsowych został zmagazynowany i stopniowo o nim zapomniano.

O tej niezwykłej kolekcji rzeźb ma przypomnieć – przybliżyć ją dosłownie „na wyciągnięcie ręki” – wystawa w Pałacu Biskupa Erazma Ciołka.

Zwiedzanie dla osób niewidomych i niedosłyszących

W sześciu salach znajdą się eksponaty przygotowane z uwzględnieniem potrzeb osób słabo widzących i niewidomych. Zwiedzanie im umożliwią specjalne maty ułatwiające orientację oraz audioprzewodniki. Ponadto będzie przygotowany przewodnik pisany alfabetem brajla. Osoby niedosłyszące dwa razy w tygodniu mogą skorzystać z oprowadzania przez przewodników posługujących się językiem migowym.

Muzyka kamieni
Wystawie rzeźby będzie towarzyszyć „muzyka kamieni”, wykonana na rzadkim instrumencie litafonie, który został specjalnie na tę okazję sprowadzony do Polski z Zurichu. Materiał muzyczny stanowią z jednej strony fragmenty przetworzonej i zniekształconej muzyki renesansu i baroku, z drugiej zaś, naturalne brzmienia łupków i otoczaków rzecznych, których użycie wynika z poszukiwania „pradźwięku” kamienia jako tworzywa ekspozycji.

Multimedia
By uatrakcyjnić projekt, zaplanowano interaktywne prezentacje na temat kolekcji w specjalnych multimedialnych kioskach, z wykorzystaniem ekranów plazmowych i rzutników holograficznych.

 

Wystawa trwa do 31 października 2010

Miejsce: Muzeum Narodowe w Krakowie, Al. 3 Maja 1


ostatnia zmiana: 2010-06-28
Komentarze
Polityka Prywatności