
Philippe Jaroussky, Christina Pluhar, Giovanni Antonini, Marc Minkowski, Vivica Genaux, Jordi Savall i Montserrat Figueras - to tylko niektóre gwiazdy muzyki dawnej, które w tym roku przyjadą do Krakowa na 7. Festiwal Misteria Paschalia. To prawdziwe święto dla melomanów i wyjątkowy kontekst dla świętowania Triduum Paschalnego i Wielkiej Nocy.
Wysoko
oceniany w rankingach najważniejszych wydarzeń muzycznych ostatnich lat
festiwal, stał się w istocie pierwszą europejską sceną, na której niestrudzeni
muzyczni archeolodzy prezentują dzieła wydobyte z zakamarków światowych
bibliotek i archiwów. Wiele utworów właśnie na krakowskim festiwalu ma światową
bądź polską prapremierę. I to w najlepszej obsadzie – muzyków, którzy
specjalnie na festiwal opracowują odnalezione utwory oraz wokalistów, którzy
swymi niezwykłymi głosami przywracają je do życia.
Dzień IV:
Claudio Cavina – dyrygent
Słynna włoska grupa wokalna, założona przez śpiewającego altem Claudia
Cavinę, jest obecnie jednym z najważniejszych zespołów madrygalistów na
świecie. Cechą zasadniczą zespołu jest nawiązanie do praktyki
wykonawczej epoki w szczególności do wykorzystania teatralnej mocy
języka, podkreślanie napięć pomiędzy językiem świeckim i liturgicznym,
sacrum i profanum.
La Venexiana - przy całej swojej sławie - nie jest zespołem "popularyzatorskim" czy "uprzystępniającym" muzykę dawnych wieków. Zespół proponuje przygotowaną z całą powagą rekonstrukcję późnorenesansowego ideału i wciela w życie zalecenia Monteverdiego. "Oratio Harmoniae domina absolutissima": dominują słowa, to one wyznaczają nurt, którym płyną dźwięki. Chłoniemy więc kunsztowną polifonię, zachwycamy współbrzmieniami głosów. Od 1998 zespół nagrywa wyłącznie dla hiszpańskiej wytwórni Glossa. Zespół wielokrotnie nagradzany za nagrania Il Madrigale Italiano zawierającej madrygały Monteverdiego, Luzzaschiego, Luki Marenzia, m.in. (Prix Cecilia, 1999, prix Amadeus 2000, Gramophone Award 2001, Cannes Classical Award 2003, Grand prix du disque Akademie Charles Cross 2003, Choc of Year 2006.
Zespół nazywany często „Nowym Orfeuszem włoskiego repertuaru
madrygałowego” występował z sukcesem z „Orfeuszem” Monteverdiego,
a nagranie zyskało najbardziej prestiżowe nagrody, m.in. „Choc de Le
Monde de la Musique, BBC Classical Music and Gramophone's Editor Choice
2007 oraz Gramophone Award 2008. Madrygaliści Caviny prezentują sztukę
wykonawczą na poziomie, który dostępny jest wyłącznie najbardziej
utalentowanym i zdyscyplinowanym artystom – tego te wymaga dzieło, jakie
zaprezentują w Krakowie: cykl siedmiu kantat: Membra Jesu Nostri
– mistrza z Lubeki Dietricha Buxtehudego, wirtuoza organów, organisty
w kościele św. Marii w Lubece po sławnym Franzu Tunderze, nauczyciela
Jana Sebastiana Bacha, który zdecydował się przebyć pieszo 400
kilometrów dzielących Armstadt od Lubeki, aby posłuchać gry kompozytora.
Membra Jesu nostri, znane z nagrań Gardinera czy Koopmanna, zespołu Ricercar czy Alfreda Dellera to siedmioczęściowy cykl pasyjny, oparty na łacińskim tekście. Dzieło poświęcone jest Męce Pańskiej, a opisuje ją w sposób niemal mistyczny poprzez kontemplację ran zadanych ukrzyżowanemu Chrystusowi - od stóp aż po Jego twarz (Ad pedes, Ad genua, Ad manus, Ad latus, Ad pectus, Ad cor, Ad faciem).
Miejsce: Bazylika OO. Franciszkanów w Krakowie
Godzina: 22:00
Wykonawcy: Dietrich Buxtehude – Membra Jesu Nostri