4 marca 2010 (czwartek), godz. 20:00
(Archiwum)
Opera Rara 2010
Znani kompozytorzy, doskonali śpiewacy, znakomite zespoły i wybitni dyrygenci – tak w telegraficznym skrócie można opisać zainaugurowany rok temu cykl Opera Rara. Początek sezonu 2010 już wkrótce!
Opera barokowa – święcąca w ostatnich latach tryumfy na najlepszych
scenach całego świata – dość długo pozostawała w Polsce niedoceniana. W
Paryżu czy Londynie przed kasami teatrów ustawiały się długie kolejki
po bilety na Juliusza Cezara G.F. Handla. Polska publiczność
usłyszała go współcześnie dopiero w 2008 r. (w Warszawskiej Operze
Kameralnej), po raz pierwszy po niemal pięćdziesięciu latach! W
Krakowie zainteresowanie muzyką dawną ożywił organizowany od 2004 r.
festiwal Misteria Paschalia. W ubiegłym roku jego dyrektor artystyczny
Filip Berkowicz zainicjował cykl Opera Rara, który poprzez prezentację
rzadkich, rekonstruowanych po wiekach oraz odczytywanych na nowo
barokowych dzieł operowych, uzupełnia ofertę wielkanocnego festiwalu.
Wykonania na najwyższym poziomie, spektakle prezentowane na
największych festiwalach i w najważniejszych teatrach operowych świata,
obecne teraz także w Krakowie, pozwoliły błyskawicznie odrobić
zaległości w tej dziedzinie. Wysiłek organizatorów został już doceniony
– cykl Opera Rara znalazł się na czele rankingu wydarzeń muzycznych
2009 tygodnika „Polityka”, a także uznany został zachwytem i
festiwalowym debiutem roku według dziennika „Rzeczpospolita”.
Program - Opera Rara
Na dobry początek – Vivaldi. 4 marca Ensemble Matheus pod batutą Jeana-Christophe’a Spinosiego zaprezentuje operę La Fida Ninfa,
która w ich wykonaniu zachwyciła publiczność w Wiedniu, Madrycie i
Brukseli. Zespół nagrał ją także w prestiżowej serii Vivaldi Edition
niezależnej wytwórni Naïve. Wśród solistów znajdą się m.in. młoda
mezzosopranistka Jennifer Holloway, która współpracowała już ze
Spinosim przy produkcji Così fan tutte W.A. Mozarta oraz
specjalizujący się w repertuarze barokowym Christian Senn, baryton
znany w Krakowie z partii tytułowej w operze Bajazet, wykonanej na festiwalu Misteria Paschalia w 2008 r.
19 maja zagości u nas Ottone in Villa, operowy debiut Rudego
Księdza. Dzieło ma skromną obsadę wykonawczą – partię wokalną wykonuje
tylko pięciu śpiewaków. Jednak Vivaldi rzucił artystom prawdziwe
wyzwanie – wokaliści wirtuozerią i skalą muszą dorównać instrumentom,
natomiast te mają naśladować brzmienie ludzkiego głosu. Muzycy zespołu
Il Giardino Armonico prowadzeni przez Giovanniego Antoniniego oraz
znakomici soliści (m.in. Sonia Prina, Roberta Invernizzi, Veronica
Cangemi) z pewnością podołają temu zadaniu… śpiewająco! Wyjątkowość
koncertu podkreśli także fakt, że będzie to polskie prawykonanie i
jedno z pierwszych w Europie wykonań tej opery, niedawno
zrekonstruowanej przez Antoniniego.
Po wenecjaninie przyjdzie kolej na jednego z najbardziej znanych
reprezentantów stylu neapolitańskiego. Giovanni Battista Pergolesi,
mimo krótkiego życia (zmarł w wieku zaledwie 26 lat), zostawił trwały
ślad w historii muzyki dzięki Stabat Mater i operze komicznej La Serva Padrona. Wśród jego współczesnych ogromnym wzięciem cieszyła się także L’Olimpiade, opera seria,
którą w Krakowie 7 października zaprezentują Ottavio Dantone i
Accademia Bizantina. Orkiestra należy do grona najlepszych wykonawców
opery XVII i XVIII w., o czym mogliśmy się przekonać w ubiegłym roku w
Krakowie, słuchając ich interpretacji Rinalda G.F. Handla.
Rok z cyklem Opera Rara zamknie w grudniu Alcina, inne
Handlowskie dzieło, które po początkowym sukcesie na dwa wieki zniknęło
ze scen, by powrócić w latach 30. XX w. Od tamtej pory sięgają po nie
najbardziej znane zespoły, w tym również zaproszeni do Krakowa Marc
Minkowski i Les Musiciens du Louvre-Grenoble. Repertuar orkiestry
obejmuje bez mała trzy stulecia, jednak to właśnie wykonania muzyki
barokowej przyniosły jej pierwsze światowe sukcesy. Sam Minkowski
nazwany został – w nawiązaniu do genialnego niemieckiego dyrygenta –
„barokowym Furtwänglerem”. Czy potrzeba lepszej rekomendacji?
Komentując swoje zainteresowanie muzyką dawną, jej znawca i wybitny
dyrygent William Christie powiedział: „Handel jest nam bliższy niż
wielu kompozytorów, którzy pojawili się później”. Pod tym wyznaniem
mogą z czystym sumieniem podpisać się wykonawcy, którzy wezmą udział w
tegorocznym cyklu Opera Rara, a także wszyscy ci, którzy zasiądą na
widowni. Zapraszamy już w marcu!
Więcej informacji na: www.operarara.pl
Program:
La Fida Ninfa
Antonio Vivaldi
wersja koncertowa
Termin: 4 marca 2010 r., godz. 20.00
Miejsce: Teatr im. Juliusza Słowackiego w Krakowie
Obsada:
Elpina/Giunone: Jennifer Holloway
Narete: Tilman Lichdi
Oralto/Eolo: Christian Senn
Osmino: David DQ Lee
Morasto: Maria Grazia Schiavo
Licori: Roberta Invernizzi
Ensemble Matheus
Jean-Christophe Spinosi – dyrygent
Akt I
Narete, pasterz na Skyros, i jego dwie córki Licori i Elpina, porwani
zostali przez Oralta, korsarza władającego wyspą Naksos. Licori
przeznaczona została w dzieciństwie Osminowi, którego z kolei porwali
traccy żołnierze. Pod imieniem Morasta zarządza teraz wyspą w służbie
Oralta. Choć on rozpoznał Licori, ona nie domyśla się z kim na do
czynienia, dochowując wierności swemu Osminowi.
Akt II
Dla większej prostoty, w intrydze pojawia się inny jeszcze Osmino: to
Tirsi, brat Osmina, który dostał się w niewolę u Oralta i przybrał imię
swego brata. Zakochała się w nim Elpina, on sam zaś zadurzył się
w Licori. Poznawszy jego – fałszywe – imię, Elpina śpieszy z wieścią do
siostry, ta zaś zwiedziona braterskim podobieństwem Osmina II do Osmina
I, pada mu w ramiona, ku rozpaczy Osmina/Morasta.
Akt III
Oralt, wrażliwy na wdzięki Licori, zaleca się do niej coraz
natarczywiej. Korzystając z jego chwilowej nieobecności, Narete radzi
córce, by się ukryła w pobliskiej grocie, po czym pokazuje Oraltowi jej
szal, zapewniając, że skoczyła do morza. Nie panując dłużej nad sobą,
Morasto ukazuje Licori swe prawdziwe oblicze Osmina I, wyrzucając jej
wiarołomstwo, Narete wyjaśnia jednak nieporozumienie, wyjawiając
tożsamość Osmina II, czyli Tirsi. Osmino I/Morasto i jego droga Licori
postanawiają uciec razem drogą morską, nie bacząc na fatalną prognozę
pogody. Szczęśliwie jednak Juno wstawia się za kochankami u wzburzonego
Eola, który wstrzymuje swe wiatry, łącząc oblubieńców.
ostatnia aktualizacja: 2010-02-26