Z roku na rok wzrasta liczba osób, które decydują się na podjęcie studiów podyplomowych. Wynika to przede wszystkim z konieczności ciągłego podnoszenia swoich kwalifikacji, które pozwalają dostosować się do zmieniających się warunków na rynku pracy. Przed taką potrzebą stanęli również nauczyciele, którzy wybierając studia podyplomowe mogą podnieść swoje kompetencje zawodowe.
Zmiany w systemie edukacyjnym sprawiają, że zmienia się także rola nauczyciela w szkole. Dla wielu pedagogów jedyną możliwością pozostania na rynku pracy będzie podnoszenie swoich kwalifikacji zawodowych lub zdobycie nowych umiejętności, które pozwolą im uczyć zgodnie z potrzebami nowego systemu. Dla wielu pedagogów podjęcie studiów podyplomowych jest szansą zachowania pracy, którą mogliby stracić z powodu reformy oświaty lub niżu demograficznego. Studia przygotowują ich m.in. do nauczania drugiego przedmiotu czy posługiwania się nowoczesnymi narzędziami edukacyjnymi.
Każdy nauczyciel, a zwłaszcza wychowawca, może do swojej pracy wprowadzać elementy poradnictwa zawodowego, które pomogą uczniom w planowaniu przyszłej kariery zawodowej. W trakcie studiów podyplomowych Doradztwo zawodowe oferowanych przez Wyższą Szkołę Europejską im. ks. Józefa Tischnera w Krakowie (WSE) słuchacze poznają klasyczne elementy procesu doradczego, a także specyfikę coachingu kariery. - Dzięki współpracy z Pracownią Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego słuchacze mają możliwość poznania, a po ukończeniu studiów stosowania testów i kwestionariuszy – narzędzi projektowanych umożliwiających lepsze poznanie elementów osobowości zawodowej i preferencji zawodowych uczniów - mówi Wacław Kisiel-Dorohinicki, doradca zawodowy oraz opiekun merytoryczny kierunku. Studia będą też okazją do wymiany doświadczeń i dotychczasowych praktyk, które mogą stać się cennym źródłem wiedzy w pracy każdego pedagoga.
Dla nauczycieli, którzy chcieliby nauczać drugiego przedmiotu, a tym samym zwiększyć swój etat, doskonałym wyborem jest kierunek Wychowanie do życia w rodzinie. Dzięki studiom zdobędą oni niezbędną wiedzę m.in. z etyki, psychologii, pedagogiki, socjologii i seksuologii oraz kwalifikacje do prowadzenia zajęć edukacyjnych w szkołach ponadgimnazjalnych. Studia te dają możliwość przygotowania do realizacji tych niełatwych, ale jakże potrzebnych zajęć szkolnych. Podnoszenie kwalifikacji przez nauczycieli nie musi wiązać się jedynie z rozwojem kompetencji pedagogicznych. Nowy kierunek studiów Zarządzanie placówką oświatową w Wyższej Szkole Europejskiej w Krakowie pozwoli rozwinąć zdolności managerskie obecnych oraz przyszłych dyrektorów szkół. - Profesjonalizm, odporność na stres, umiejętność podejmowania decyzji, sprawne kierowanie personelem - to tylko niektóre cechy i umiejętności dyrektora nowocześnie zarządzanej placówki. Studia w praktyczny i nowatorski sposób przygotowują kadrę zarządzającą oświatą zarówno od stron finansowe, kadrowej oraz prawnej - mówi Monika Szypuła, opiekun merytoryczny kierunku.
Obecnie dużym wyzwaniem dla nauczycieli jest pozyskanie uwagi uczniów i wzbudzenie u nich chęci uczestniczenia w lekcjach. Dzięki nowoczesnym narzędziom edukacyjnym mogą oni przekazać wiedzę w sposób ciekawy i aktywizujący uczniów. Korzystając z bogatego doświadczenia w wykorzystaniu nowoczesnych narzędzi edukacyjnych m.in.: e-learning, internetowa platforma Blackboard, Moodle czy gry edukacyjne Wyższa Szkoła Europejska w Krakowie przygotowała specjalizację Nowoczesne technologie nauczania. Słuchacze będą mieli okazję poznać najnowsze trendy w edukacji, tworzyć niestandardowe materiały multimedialne, ale także dowiedzieć się jak pozyskiwać wsparcie finansowe na projekty edukacyjne. Studia podyplomowe na tym kierunku mogą być nie tylko okazją do zdobycia nowych kwalifikacji, ale także możliwością dla „wypalonych” nauczycieli by kreatywnie rozwijać siebie i swoich uczniów.
Więcej informacji: www.wse.krakow.pl/pl/studia_podyplomowe