Promocja szlaków muzeów istniejących na terenie Krakowskiego Obszaru Metropolitalnego oraz rozwój turystyki kulturowej i biznesowej w Krakowie to główne cele projektu pod nazwą „Produkt muzealny w wybranych miastach świata – promocja szlaków muzeów w Europie” realizowanego obecnie przez Urząd Miasta Krakowa.
„Obserwowane trendy rozwoju turystyki na świecie wskazują na wzrost zainteresowania turystyką miejską, zwłaszcza turystyką kulturową, stąd pomysł na nasz projekt i promocję szlaków muzeów” – powiedziała w czwartek (22 lipca) na konferencji prasowej Katarzyna Gądek, Dyrektor Biura Marketingu Turystycznego Urzędu Miasta Krakowa.
Projekt „Produkt muzealny w wybranych miastach świata – promocja szlaków muzeów w Europie” dofinansowany ze środków Unii Europejskiej jest realizowany od stycznia 2010 roku.
Wszystkie przedsięwzięcia realizowane w ramach projektu „Produkt muzealny w wybranych miastach świata – promocja szlaków muzeów w Europie” mają na celu prezentację walorów szlaków muzeów krakowskich w szerszym kontekście atrakcyjności turystycznej regionu a także udzielenie podmiotom działającym na rynku usług turystycznych i kształtującym trendy w turystyce światowej wyczerpujących informacji na temat potencjału szlaków muzeów w zakresie turystyki kulturowej i biznesowej.„W ramach projektu opracowaliśmy materiały promocyjne, przygotowaliśmy także prezentacje, które odbyły się w dziesięciu miastach europejskich” – poinformowała Beata Paliś z Biura Marketingu Turystycznego Urzędu Miasta Krakowa, koordynator projektu. Prezentacje odbyły się w Paryżu, Bratysławie, Londynie, Berlinie, Wiedniu, Turynie, Sztokholmie, Brukseli, Kordobie i Pradze. Ich celem było m.in. zaproszenie przedstawicieli branży turystycznej i dziennikarzy do uczestnictwa we wrześniowej konferencji w Krakowie.
Przygotowano foldery prezentujące ofertę muzeów - sześć tematycznych szlaków: „Hity Krakowskich Muzeów”, „Sztuka Młodej Polski”, „Szlak Nauki i Wiedzy”, „Szlak Kultury Żydowskiej”, „Życie Dawniej”, „Zamki w Małopolsce”, a także folder „Muzea – Oferta spotkań”, broszurę informującą o projekcie oraz mapę muzeów (w wersji papierowej i elektronicznej). Uruchomiona została strona internetowa projektu www.museums.krakow.travel.
W sierpniu rozpocznie się kampania reklamowa szlaków krakowskich muzeów w mediach zagranicznych. Swoim zasięgiem kampania obejmie Austrię, Belgię, Czechy, Francję, Hiszpanię, Niemcy, Słowację, Szwecję i Wielką Brytanię. W kampanii zostaną wykorzystane media zajmujące się turystyką miejską, kulturową i biznesową, prasa life style oraz wiodące branżowe portale turystyczne, portale społecznościowe, w tym dla hobbystów zainteresowanych kulturą, dziedzictwem kulturowym, historią krajów i muzeami. Kampania trwać będzie do końca września. Za planowanie i zakup mediów odpowiedzialny jest Dom Mediowy BrandConnection.
Projekt „Produkt muzealny w wybranych miastach świata – promocja szlaków muzeów w Europie” realizowany przez Urząd Miasta Krakowa otrzymał dofinansowanie, w ramach Małopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007–2013 (MRPO) w wysokości 1 040 250 zł, 646 750 zł to wkład własny Urzędu Miasta Krakowa (całkowity koszt projektu to 1 687 000 zł).
„Realizacja projektu nie byłaby możliwa bez zaangażowania zarówno przedstawicieli muzeów jak i branży turystycznej. Wszystkim bardzo dziękuję za wsparcie” – podsumowała dzisiejszą konferencję Beata Paliś.
W projekcie bierze udział ponad 20 muzeów nie tylko z Krakowa, ale także z Wieliczki, Niepołomic i Pieskowej Skały. Patronat honorowy nad projektem objęli: Prezes Polskiej Organizacji Turystycznej, Minister Kultury Dziedzictwa Narodowego, Minister Sportu i Turystyki oraz Światowa Organizacja Turystyki (UNWTO/OMT).
Patronat medialny nad wrześniowa konferencją „Czas muzeów – spotkaj żywą historię” do tej pory objęli: TVP Kraków, Gazeta Antykwaryczna Sztuka.pl, Międzynarodowe Stowarzyszenie Mediów Informacyjnych (INMA), MICE Poland, Dwutygodnik Miejski KRAKÓW.PL oraz Portal Magiczny Kraków (www.krakow.pl).