Łatwiej z dworca do Szybkiego Tramwaju
Od piątku szybciej i wygodniej dostaniemy się z tunelu dla Szybkiego Tramwaju do dworca PKP. W ramach Krakowskiego Centrum Komunikacyjnego otwarto najdłuższe w Polsce ruchome schody.
Dotychczas, aby dostać się z podziemnego przystanku „Dworzec Główny” na
perony PKP, trzeba było stracić kilkanaście minut. Teraz, po oddaniu
schodów ruchomych, połączenie Szybkiego Tramwaju z koleją jest znacznie
szybsze i łatwiejsze „To najdłuższy tego typu inżynieryjny obiekt w
Polsce” mówi Tadeusz Trzmiel, Zastępca Prezydenta Krakowa. Schody mają
około 30 metrów długości. Zamontowano je po obu stronach podziemnego
przystanku „Dworzec Główny”.
Ten niewielki element jest niezwykle ważny z punktu widzenia
funkcjonowania całego węzła przesiadkowego w rejonie Krakowskiego
Centrum Komunikacyjnego. Szacuje się, że na dobę przebywa tu ponad 90
tys. osób. W tym rejonie krzyżują się linie kolejowe, połączenia
drogowe, nitka krakowskiego szybkiego tramwaju. Nieopodal jest
zabytkowe centrum miasta. „Nowootwarte schody są wielkim ułatwieniem
przede wszystkim dla pasażerów. Teraz znacznie łatwiej dostać się z
pierwszego peronu dworca kolejowego, gdzie zatrzymuje się większość
pociągów podmiejskich i szynobus z lotniska w Balicach, do tunelu dla
szybkiego tramwaju, który łączy południowe i północne dzielnice miasta”
podkreśla Tadeusz Trzmiel, Zastępca Prezydenta Krakowa.
Oddanie do użytku schodów ruchomych kończy realizację przebudowy
infrastruktury transportowej w rejonie Krakowskiego Centrum
Komunikacyjnego. Prace nad modernizacją i zmianą wizerunku tego
fragmentu miasta na dobre zaczęły się wiosną 2003 roku, kiedy
rozpoczęto budowę ulicy Wita Stwosza. W kolejnych latach powstał
Regionalny Dworzec Autobusowy wraz z drogami dojazdowymi po wschodniej
stronie KCK i tunel drogowy pod dworcem głównym. Przebudowano też ulice
po zachodniej stronie KCK – wydłużona została ulica Pawia, wzdłuż
której poprowadzono nową linię tramwajową, odnowiono m.in. ulice
Worcella, Kurniki i Ogrodową. Zrekonstruowano ciąg drogowy Lubicz –
Rakowicka. Wreszcie dokończono budowę tunelu tramwajowego między rondem
Mogilskim a Politechniką Krakowską i uruchomiono pierwszą linie
Szybkiego Tramwaju. W międzyczasie w rejonie Krakowskiego Centrum
Komunikacyjnego powstały inwestycje prywatne – największa w Krakowie
galeria handlowa, apartamentowce i obiekty biurowe. <www.krakow.pl>
ostatnia aktualizacja: 2009-04-26