Impuls życia potrzebny
Po raz pierwszy został pobrany automatyczny defibrylator krakowskiej Sieci AED „Impuls Życia”, aby ratować życie osobie, która nagle straciła przytomność.
Przed południem na rondzie Grzegórzeckim nagle stracił przytomność
młody człowiek. Przechodzący obok mężczyzna rozpoczął natychmiast
udzielanie pomocy przedmedycznej, a ponieważ wiedział gdzie znajduje
się najbliższy defibrylator, poprosił dwóch przechodniów o pobranie go
z budynku Urzędu Miasta przy al. Powstania Warszawskiego 10. Po kilku
minutach młodzi mężczyźni wrócili z urządzeniem AED, jednak okazało
się, że w międzyczasie na miejsce zdarzenia dotarła karetka, której
załoga udzielała już poszkodowanemu pomocy.
Przypomnijmy; Program AED „IMPULS ŻYCIA” realizowany jest
przez Miasto Kraków od 2008 roku. W ramach programu prowadzone są
bezpłatne szkolenia z udzielania pomocy przedmedycznej, a w wybranych
miejscach publicznych pojawiają się automatyczne defibrylatory
zewnętrzne sieci „IMPULS ŻYCIA”.
W grudniu ub. r. w Pawilonie „Wyspiański 2000” zamontowany został
pierwszy defibrylator w ramach akcji krakowska sieć AED „IMPULS ŻYCIA”.
Przy ruchliwych ulicach, placach, urzędach jest dostępnych w sumie 18
takich automatycznych defibrylatorów. Zakup urządzeń (około 7 tysięcy
złotych za sztukę) finansowany był przez Gminę Miejską Kraków. Władze
miasta mają nadzieję, że ta akcja zainspiruje zarządców m.in.
krakowskich instytucji, centrów handlowych, aby również w swoich
obiektach zdecydowali się na montaż urządzenia sieci Impuls Życia.
Należy pamiętać jednak, że rozpowszechnienie defibrylatorów w
żadnym przypadku nie zastępuje interwencji Pogotowia Ratunkowego.
Pierwszym działaniem w nagłym przypadku musi być wezwanie karetki.
Podczas oczekiwania na jej przyjazd, możemy ratować potrzebującego przy
użyciu defibrylatora.
Miasto przeznaczyło także 500 tysięcy złotych na szkolenia w
zakresie udzielania pierwszej pomocy z wykorzystaniem urządzeń AED.
Dotychczas przeszkolono prawie 1500 osób – mieszkańców miasta oraz
strażników miejskich, strażaków, nauczycieli przysposobienia obronnego
i pielęgniarki medycyny szkolnej. Realizacji programu towarzyszy
szeroko zakrojona kampania informacyjna, promująca nie tylko samą sieć
„IMPULS ŻYCIA”, ale przede wszystkim konieczność popularyzacji wiedzy
na temat zasad udzielania pierwszej pomocy.
Warto przypomnieć, że we wrześniu 2007 roku Rada Miasta Krakowa
przyjęła Ramowy Program Krakowska Sieć AED „IMPULS ŻYCIA”. Zakłada on
powstanie w Krakowie w ciągu trzech lat sieci rozmieszczonych w
miejscach publicznych urządzeń AED - defibrylatorów ratujących życie w
przypadkach nagłego zatrzymania krążenia oraz przeszkolenie osób
mogących je obsługiwać. Program został opracowany i jest wdrażany przy
współpracy z Polską Radą Resuscytacji, a wszystkie jego elementy zgodne
są z europejskimi standardami BLS/AED. Na początku 2008 r. Prezydent
Miasta Krakowa Jacek Majchrowski powołał zespół zadaniowy, którego
celem jest koordynacja i nadzór nad realizacją Programu.
Przewodniczącym Zespołu został Sekretarz Miasta Paweł Stańczyk.
Podjęte zostały starania, aby do realizacji programu włączyli się
partnerzy, którzy sami zakupią i zainstalują zestawy AED na terenie
swoich, prywatnych obiektów – supermarketów, multipleksów, oraz
instytucji niezależnych od Miasta. Wszyscy właściciele tego typu
placówek, którzy chcieliby uczestniczyć w Programie kontaktować się
powinni z Biurem ds. Ochrony Zdrowia UMK – al. Powstania Warszawskiego
10, tel.( 012) 616 - 9496. Urząd Miasta Krakowa ze swojej strony
zapewnia w takim przypadku dostarczenie jednolitego oznakowania
urządzeń (tablice informacyjne, drogowskazy) oraz zamieszczenie
informacji o lokalizacji urządzenia i obiekcie w którym zostało
umieszczone we wszelkich materiałach popularyzujących Program. <www.krakow.pl>
ostatnia aktualizacja: 2009-01-31