Impuls życia potrzebny

Po raz pierwszy został pobrany automatyczny defibrylator krakowskiej Sieci AED „Impuls Życia”, aby ratować życie osobie, która nagle straciła przytomność.

Przed południem na rondzie Grzegórzeckim nagle stracił przytomność młody człowiek. Przechodzący obok mężczyzna rozpoczął natychmiast udzielanie pomocy przedmedycznej, a ponieważ wiedział gdzie znajduje się najbliższy defibrylator, poprosił dwóch przechodniów o pobranie go z budynku Urzędu Miasta przy al. Powstania Warszawskiego 10. Po kilku minutach młodzi mężczyźni wrócili z urządzeniem AED, jednak okazało się, że w międzyczasie na miejsce zdarzenia dotarła karetka, której załoga udzielała już poszkodowanemu pomocy.

Przypomnijmy; Program AED „IMPULS ŻYCIA” realizowany jest przez Miasto Kraków od 2008 roku. W ramach programu prowadzone są bezpłatne szkolenia z udzielania pomocy przedmedycznej, a w wybranych miejscach publicznych pojawiają się automatyczne defibrylatory zewnętrzne sieci „IMPULS ŻYCIA”.

W grudniu ub. r. w Pawilonie „Wyspiański 2000” zamontowany został pierwszy defibrylator w ramach akcji krakowska sieć AED „IMPULS ŻYCIA”. Przy ruchliwych ulicach, placach, urzędach jest dostępnych w sumie 18 takich automatycznych defibrylatorów. Zakup urządzeń (około 7 tysięcy złotych za sztukę) finansowany był przez Gminę Miejską Kraków. Władze miasta mają nadzieję, że ta akcja zainspiruje zarządców m.in. krakowskich instytucji, centrów handlowych, aby również w swoich obiektach zdecydowali się na montaż urządzenia sieci Impuls Życia.

Należy pamiętać jednak, że rozpowszechnienie defibrylatorów w żadnym przypadku nie zastępuje interwencji Pogotowia Ratunkowego. Pierwszym działaniem w nagłym przypadku musi być wezwanie karetki. Podczas oczekiwania na jej przyjazd, możemy ratować potrzebującego przy użyciu defibrylatora.

Miasto przeznaczyło także 500 tysięcy złotych na szkolenia w zakresie udzielania pierwszej pomocy z wykorzystaniem urządzeń AED. Dotychczas przeszkolono prawie 1500 osób – mieszkańców miasta oraz strażników miejskich, strażaków, nauczycieli przysposobienia obronnego i pielęgniarki medycyny szkolnej. Realizacji programu towarzyszy szeroko zakrojona kampania informacyjna, promująca nie tylko samą sieć „IMPULS ŻYCIA”, ale przede wszystkim konieczność popularyzacji wiedzy na temat zasad udzielania pierwszej pomocy.

Warto przypomnieć, że we wrześniu 2007 roku Rada Miasta Krakowa przyjęła Ramowy Program Krakowska Sieć AED „IMPULS ŻYCIA”. Zakłada on powstanie w Krakowie w ciągu trzech lat sieci rozmieszczonych w miejscach publicznych urządzeń AED - defibrylatorów ratujących życie w przypadkach nagłego zatrzymania krążenia oraz przeszkolenie osób mogących je obsługiwać. Program został opracowany i jest wdrażany przy współpracy z Polską Radą Resuscytacji, a wszystkie jego elementy zgodne są z europejskimi standardami BLS/AED. Na początku 2008 r. Prezydent Miasta Krakowa Jacek Majchrowski powołał zespół zadaniowy, którego celem jest koordynacja i nadzór nad realizacją Programu. Przewodniczącym Zespołu został Sekretarz Miasta Paweł Stańczyk.

Podjęte zostały starania, aby do realizacji programu włączyli się partnerzy, którzy sami zakupią i zainstalują zestawy AED na terenie swoich, prywatnych obiektów – supermarketów, multipleksów, oraz instytucji niezależnych od Miasta. Wszyscy właściciele tego typu placówek, którzy chcieliby uczestniczyć w Programie kontaktować się powinni z Biurem ds. Ochrony Zdrowia UMK – al. Powstania Warszawskiego 10, tel.( 012) 616 - 9496. Urząd Miasta Krakowa ze swojej strony zapewnia w takim przypadku dostarczenie jednolitego oznakowania urządzeń (tablice informacyjne, drogowskazy) oraz zamieszczenie informacji o lokalizacji urządzenia i obiekcie w którym zostało umieszczone we wszelkich materiałach popularyzujących Program. <www.krakow.pl>

ostatnia aktualizacja: 2009-01-31
Komentarze
Polityka Prywatności