Krakowskie Ronda wydarzeniem 2008 roku
Oddanie do użytku po modernizacji ronda Mogilskiego i Grzegórzeckiego - to przedsięwzięcia, które zdaniem krakowian zasługują na miano wydarzeń roku 2008.
W ogłoszonym przez Radio Złote Przeboje w grudniu plebiscycie na
„Najważniejsze wydarzenie 2008 roku w Krakowie” - głosujący wybierali
najważniejsze, ich zdaniem, wydarzenia spośród pięciu, nominowanych w
drodze ankiet. W plebiscycie głosowało ponad 11 tysięcy osób, większość
z nich to krakowianie. Jednym z partnerów akcji był Urząd Miasta
Krakowa.
Połowa głosujących jako najważniejsze przedsięwzięcie minionego roku
wskazała oddanie do ruchu rond Mogilskiego i Grzegórzeckiego. Drugie
miejsce w rywalizacji zajęło zwycięstwo Wisły Kraków nad Barceloną- tak
wskazało 25% głosujących. Trzecie miejsce przypadło ponownie miejskiej
inwestycji – tunelowi tramwajowemu łączącemu rondo Mogilskie z
Politechniką Krakowską.
Spośród wszystkich uczestników Plebiscytu organizator - Radio Złote
Przeboje, rozlosował 236 nagród, między innymi telefony komórkowe, bony
zakupowe czy kosmetyki.
Przypomnijmy, że całkowite oddanie do użytku ronda Mogilskiego
nastąpiło w marcu 2008. Górny poziom przeznaczony jest dla samochodów.
Dolny - dla komunikacji tramwajowej, pieszych i rowerzystów. Pomiędzy
dwiema poziomami można poruszać się za pomocą schodów ruchomych i
pochylni.
Drugie z wyróżnionych rond – Grzegórzeckie – zostało oddane
do użytku we wrześniu 2008 roku, po niespełna pięciomiesięcznych
pracach budowlanych. Po modernizacji rondo Grzegórzeckie może przyjąć
dwukrotnie większą liczbę pojazdów, swobodnie przejeżdża tamtędy 6
tysięcy samochodów na godzinę. Zwiększenie przepustowości stało się
możliwe, dzięki przebudowaniu ronda w tzw. układzie turbinowym. Główną
zaletą takiego rozwiązania jest zwiększenie przepustowości i poprawa
bezpieczeństwa. Na przebudowanym węźle bezwzględny priorytet ma
komunikacja zbiorowa, dla której wybudowano specjalne wspólne pasy
tramwajowo-autobusowe. Obecnie po rondzie Grzegórzeckim samochody
poruszają się po trzech, albo po czterech pasach ruchu. Poprawiona
została też geometria łuków. Z myślą o kolejnej linii Szybkiego
Tramwaju powstał wspólny przystanek przy ulicy Kotlarskiej oraz
torowisko w kierunku mostu Kotlarskiego.<www.krakow.pl>
ostatnia aktualizacja: 2009-01-29