Krakowskie Ronda wydarzeniem 2008 roku

Oddanie do użytku po modernizacji ronda Mogilskiego i Grzegórzeckiego - to przedsięwzięcia, które zdaniem krakowian zasługują na miano wydarzeń roku 2008.

W ogłoszonym przez Radio Złote Przeboje w grudniu plebiscycie na „Najważniejsze wydarzenie 2008 roku w Krakowie” - głosujący wybierali najważniejsze, ich zdaniem, wydarzenia spośród pięciu, nominowanych w drodze ankiet. W plebiscycie głosowało ponad 11 tysięcy osób, większość z nich to krakowianie. Jednym z partnerów akcji był Urząd Miasta Krakowa.

Połowa głosujących jako najważniejsze przedsięwzięcie minionego roku wskazała oddanie do ruchu rond Mogilskiego i Grzegórzeckiego. Drugie miejsce w rywalizacji zajęło zwycięstwo Wisły Kraków nad Barceloną- tak wskazało 25% głosujących. Trzecie miejsce przypadło ponownie miejskiej inwestycji – tunelowi tramwajowemu łączącemu rondo Mogilskie z Politechniką Krakowską.

Spośród wszystkich uczestników Plebiscytu organizator - Radio Złote Przeboje, rozlosował 236 nagród, między innymi telefony komórkowe, bony zakupowe czy kosmetyki.

Przypomnijmy, że całkowite oddanie do użytku ronda Mogilskiego nastąpiło w marcu 2008. Górny poziom przeznaczony jest dla samochodów. Dolny - dla komunikacji tramwajowej, pieszych i rowerzystów. Pomiędzy dwiema poziomami można poruszać się za pomocą schodów ruchomych i pochylni.

Drugie z wyróżnionych rond – Grzegórzeckie – zostało oddane do użytku we wrześniu 2008 roku, po niespełna pięciomiesięcznych pracach budowlanych. Po modernizacji rondo Grzegórzeckie może przyjąć dwukrotnie większą liczbę pojazdów, swobodnie przejeżdża tamtędy 6 tysięcy samochodów na godzinę. Zwiększenie przepustowości stało się możliwe, dzięki przebudowaniu ronda w tzw. układzie turbinowym. Główną zaletą takiego rozwiązania jest zwiększenie przepustowości i poprawa bezpieczeństwa. Na przebudowanym węźle bezwzględny priorytet ma komunikacja zbiorowa, dla której wybudowano specjalne wspólne pasy tramwajowo-autobusowe. Obecnie po rondzie Grzegórzeckim samochody poruszają się po trzech, albo po czterech pasach ruchu. Poprawiona została też geometria łuków. Z myślą o kolejnej linii Szybkiego Tramwaju powstał wspólny przystanek przy ulicy Kotlarskiej oraz torowisko w kierunku mostu Kotlarskiego.<www.krakow.pl>

ostatnia aktualizacja: 2009-01-29
Komentarze
Polityka Prywatności