Krakowskie Festiwale na Midem
3 krakowskie festiwale – Misteria Paschalia, Sacrum Profanum i Festiwal Muzyki Polskiej – reprezentować będą Polskę na prestiżowych targach Midem Classic – Cannes 2009. Targi odbędą się od 17 do 21 stycznia. Do udziału w prestiżowych targach zaprosił Kraków Paweł Potoroczyn – Dyrektor Instytutu Adama Mickiewicza.
Na wspólnym narodowym stoisku spotkają się festiwale bardzo polskie i
bardzo europejskie. Stoisko polskie zaprojektował znany projektant
Borys Kudliczka – znany choćby ze współpracy z Mariuszem Trelińskim.
Dominują tu kolory eleganckiej czerni i barw narodowych. Z jednej
strony stoisko przypomina wielki fortepian, a zarazem jest popisem
multimedialnych rozwiązań. Wielka baza danych sterowana komputerowo - z
tysiącami polskich nagrań, prezentacje filmowe, stanowiska odsłuchowe,
ekrany LCD touchpady. Obecne przy nim będzie ponadto grono ekspertów i
przedstawicieli instytucji, festiwali, wydawców, będą spotkania i
panele.
Polskie stanowisko o powierzchni blisko 54 metrów kwadratowych w
głównym Pawilonie Festiwalu w sekcji Klasyka i Jazz znajdzie się
naprzeciwko pawilonu niemieckiego. „Do tej pory nigdy nie było tak
istotnej promocji polskiej kultury w Cannes” - podkreśla Paweł
Potoroczyn.
Na Midem pojawi się także Minister Kultury Bogdan Zdrojewski.
Ogłosi międzynarodowy konkurs na najlepsze nagranie dzieł Chopina i
oficjalnie zaanonsuje rok Chopina w 2010 r.
W Cannes spotyka się branża światowego rynku wydawniczego,
fonograficznego, producenckiego, managementów, promotorów, producentów
nowych technologii muzycznych i rozwiązań. To także fora i koncerty
profesjonalne, kierowane do menedżerów kultury, obejmujące takie
spektrum aktywności, jak zarządzanie produktami kulturalnymi,
identyfikowanie, ale i tworzenie potrzeb w obszarach kultury,
innowacyjność w kulturze, tworzenie sieci współpracy, zarządzanie
ryzykiem w kulturze, itd.
„Nie jest to bynajmniej filozofowanie na temat tego czy lepiej
iść w kulturę wysoką czy w masową, przesłanie Cannes jest jak
najbardziej pragmatyczne: chodzi o traktowanie przemysłu kulturalnego
jako ważnej dziedziny ekonomii” – mówi Robert Piaskowski z Krakowskiego
Biura Festiwalowego. I dodaje: ”W tym sensie prezentacja festiwali
Misteria Paschalia, Sacrum Profanum i Festiwal Muzyki Polskiej w
kontekście światowych marek wskazuje potencjał tych imprez, ich
atrakcyjność międzynarodową, a jednocześnie zamiar krakowskich
promotorów kultury, którym jest ukazanie na zasadzie pars pro toto
muzycznej odsłony śmiałego projektu promocji kultury wpisanej w program
6 zmysłów”.
W Cannes wystąpi blisko 4500 firm, agencji, promotorów. To
blisko 312 stanowisk wystawienniczych. W zeszłym roku targi odwiedziło
500 dziennikarzy najważniejszych redakcji branżowych na świecie.
Szacuje się, że na kilkanaście tysięcy uczestników targów (tylko osoby
z branży) 17% to ludzie z wysp brytyjskich, 32% z Europy Zachodniej, ze
Wschodniej 13%, dalej silną pozycję wiedzie USA, Ameryka Południowa,
Australia, Japonia, kraje azjatyckie.
Midem to też autentyczne transakcje, listy intencyjne, kontrakty
przedwstępne, kontakty face to face, pomysły na wydarzenia i partnerów,
nowe rozwiązania technologiczne, workshopy, tendencje w projektowaniu
wydawnictw muzycznych i promocyjnych, panele dotyczące złożonych
kwestii zarządzania w kulturze w warunkach komercyjnych, to prezentacja
najważniejszych dokonań poszczególnych krajów, jego silnych marek,
czołowych artystów, zespołów, podmiotów kulturalnych, instytucji, marek
wydawniczych etc.
Kraków stawia tym razem na kontakty face to face, bezpośrednie
rozmowy, prezentacje produktowe i wizerunkowe. „Przygotowujemy na tę
okazję specjalne wydawnictwo promujące 3 festiwale, zawierać będzie
opis festiwali, zdjęcia, tracki utworów w wersji live z festiwali oraz
filmy z festiwali, połączone z promocją miasta – koncerty przenikają
się muzycznie z miejscami najbardziej w Krakowie urokliwymi i
rozpoznawalnymi, ale i z takimi, które pokazują miasto dotąd
niepromowane: miasto przestrzeni industrialnych, miasto tętniące
życiem, wspaniałą publiczność, dynamiczny rozwój urbanistyczny,
wydarzenia muzyczne” – zapowiada Robert Piaskowski.
Przesłaniem narracji filmów jest pokazanie Krakowa tętniącego
europejskim życiem, a zarazem specyficznego ze względu na szczególny
splot tradycji i europejskości, tradycji intelektualnych i muzycznych
trwale kojarzonych z naszym miastem.<www.krakow.pl>
ostatnia aktualizacja: 2009-01-08