Szybki Tramwaj jeszcze w październiku?
„Warunkiem koniecznym, by podziemną przeprawą od ronda Mogilskiego do Politechniki Krakowskiej pojechał tramwaj jest pomyślne zakończenie prób i testów dla wszystkich systemów bezpieczeństwa, a także odbiór techniczny obiektu przez jednostki zewnętrzne. "
Dokładamy wszelkich starań, aby tunel tramwajowy został uruchomiony i oddany do użytkowania jeszcze w październiku” - zapewnia Agencja Rozwoju Miasta S.A. oraz generalny wykonawcy tunelu – Grupa ZUE.
Prawie dwukilometrowy tunel tramwajowy pod Krakowskim Centrum
komunikacyjnym - pomiędzy rondem Mogilskim a Politechniką Krakowską -
to pierwszy tak długi podziemny obiekt dla tramwaju w Polsce. Niesie to
za sobą określone utrudnienia, choćby w postaci braku przepisów i norm,
które jednoznacznie regulowałyby kwestie bezpieczeństwa. Przy wyborze
optymalnych rozwiązań w tym względzie wykonawca i instytucje opiniujące
musieli dokonywać dodatkowych uzgodnień i sięgać po rozwiązania
zagraniczne. „Nie mieliśmy punktu odniesienia w postaci podobnego
obiektu w Polsce, bo tak długiego tunelu dla tramwaju w naszym kraju
jeszcze nie ma” - przyznaje Dariusz Łanocha z Agencji Rozwoju Miasta
S.A.
Tunel tramwajowy pod Dworcem Głównym jest nie tylko długi, ale od lat
wyczekiwany przez mieszkańców. Nie dziwi więc zainteresowanie i
pytania, kiedy wreszcie pojedzie nim Szybki Tramwaj. „Zasadnicze prace
w tunelu zakończyły się. Obecnie trwają próby i testy rozruchowe
wszystkich urządzeń i systemów bezpieczeństwa” - informuje Dariusz
Łanocha. W tunelu Krakowskiego Szybkiego Tramwaju działać będzie m.in.
system wykrywania i sygnalizacji świetlnej. Na jego potrzeby tunel
został podzielony na odcinki. Stosowana będzie reguła - wprowadzona za
pomocą właściwego oprogramowania i wyposażenia - że tylko jeden pojazd
tramwajowy może w danym momencie znajdować się w każdym odcinku.
Dodatkowo obiekt wyposażony jest w systemy oddymiania i wentylacji,
przeciwpożarowy i sterowania ruchem. Nad bezpieczeństwem pasażerów
czuwać będzie telewizja przemysłowa, telefony alarmowe i łączność
radiowa.
Kiedy zatem ruszy Szybki Tramwaj? „Bezpieczeństwo pasażerów to
priorytet. Podziemną przeprawą tramwaj pojedzie, jak tylko wszelkie
wymagane prawem testy i odbiory techniczne zakończą się wynikiem
pozytywnym” - zaznacza przedstawiciel ARM S.A. i podkreśla, że zarówno
Agencja, jak i Wykonawca dokładają wszelkich starań, by stało się to
jeszcze w tym miesiącu.<www.krakow.pl>
ostatnia aktualizacja: 2008-10-03