Szybki Tramwaj jeszcze w październiku?

„Warunkiem koniecznym, by podziemną przeprawą od ronda Mogilskiego do Politechniki Krakowskiej pojechał tramwaj jest pomyślne zakończenie prób i testów dla wszystkich systemów bezpieczeństwa, a także odbiór techniczny obiektu przez jednostki zewnętrzne. "

Dokładamy wszelkich starań, aby tunel tramwajowy został uruchomiony i oddany do użytkowania jeszcze w październiku” - zapewnia Agencja Rozwoju Miasta S.A. oraz generalny wykonawcy tunelu – Grupa ZUE.

Prawie dwukilometrowy tunel tramwajowy pod Krakowskim Centrum komunikacyjnym - pomiędzy rondem Mogilskim a Politechniką Krakowską - to pierwszy tak długi podziemny obiekt dla tramwaju w Polsce. Niesie to za sobą określone utrudnienia, choćby w postaci braku przepisów i norm, które jednoznacznie regulowałyby kwestie bezpieczeństwa. Przy wyborze optymalnych rozwiązań w tym względzie wykonawca i instytucje opiniujące musieli dokonywać dodatkowych uzgodnień i sięgać po rozwiązania zagraniczne. „Nie mieliśmy punktu odniesienia w postaci podobnego obiektu w Polsce, bo tak długiego tunelu dla tramwaju w naszym kraju jeszcze nie ma” - przyznaje Dariusz Łanocha z Agencji Rozwoju Miasta S.A.

Tunel tramwajowy pod Dworcem Głównym jest nie tylko długi, ale od lat wyczekiwany przez mieszkańców. Nie dziwi więc zainteresowanie i pytania, kiedy wreszcie pojedzie nim Szybki Tramwaj. „Zasadnicze prace w tunelu zakończyły się. Obecnie trwają próby i testy rozruchowe wszystkich urządzeń i systemów bezpieczeństwa” - informuje Dariusz Łanocha. W tunelu Krakowskiego Szybkiego Tramwaju działać będzie m.in. system wykrywania i sygnalizacji świetlnej. Na jego potrzeby tunel został podzielony na odcinki. Stosowana będzie reguła - wprowadzona za pomocą właściwego oprogramowania i wyposażenia - że tylko jeden pojazd tramwajowy może w danym momencie znajdować się w każdym odcinku. Dodatkowo obiekt wyposażony jest w systemy oddymiania i wentylacji, przeciwpożarowy i sterowania ruchem. Nad bezpieczeństwem pasażerów czuwać będzie telewizja przemysłowa, telefony alarmowe i łączność radiowa.

Kiedy zatem ruszy Szybki Tramwaj? „Bezpieczeństwo pasażerów to priorytet. Podziemną przeprawą tramwaj pojedzie, jak tylko wszelkie wymagane prawem testy i odbiory techniczne zakończą się wynikiem pozytywnym” - zaznacza przedstawiciel ARM S.A. i podkreśla, że zarówno Agencja, jak i Wykonawca dokładają wszelkich starań, by stało się to jeszcze w tym miesiącu.<www.krakow.pl>

ostatnia aktualizacja: 2008-10-03
Komentarze
Polityka Prywatności