
Na promocji oraz komercjalizacji potencjału naukowego koncentruje się Centrum Innowacji i Transferu Technologii Uniwersytetu Jagiellońskiego (CITTRU). Teraz przygotowało i złożyło do instytucji rozpatrujących wnioski o dofinansowanie sześciu kompleksowych projektów z zestawami gotowych działań, zadań i propozycji.
Jak informuje CITRU, głównym "motorem" działań komercjalizacyjnych ma stać się "Program Innowacyjnej Przedsiębiorczości UJ". Obejmuje on organizację cyklu kursów (studiów) dla młodych naukowców, które mają dostarczyć słuchaczom specyficznej wiedzy i umiejętności z zakresu "transferowania" odkryć naukowych do biznesu. Wykładowcami kursów będą polscy i zagraniczni eksperci oraz praktycy współpracy naukowo-biznesowej.
Jego uzupełnieniem będzie "Kompas innowacji", który ma "wskazać najlepsze ścieżki komercjalizacji" konkretnych już wynalazków. Obejmuje on działania, od identyfikacji nowych idei po ich oferowanie na rynku ekonomicznym.
Komercjalizacja jest też hasłem przewodnim realizowanego w partnerstwie z Politechniką Lubelską projektu NIMB (Nauka, Innowacje, Marketing, Biznes). Jego sedno stanowi wdrożenie na wypracowanych już na UJ procedur obrotu własnością intelektualną wraz z szeroką, prowadzoną w obu ośrodkach, kampanią szkoleniową i promocyjną. Zbliżony projekt CITTRU chce także realizować z poznańską Fundacją ProRegio.
CITTRU nie pomija studentów i absolwentów, którzy mają oryginalne pomysły na własny biznes. We współpracy z Wszechnicą UJ przygotowano projekt "Szkół Przedsiębiorczości UJ", które oferować będą szkolenia, doradztwo i dotacje finansowe dla nowych firm. To kontynuacja cieszących się dużą popularność projektów "Zostań Skutecznym Przedsiębiorcą".
Program pozwala m.in. na uczestnictwo w profesjonalnych szkoleniach, uzyskanie doradztwa indywidualnego oraz wsparcia finansowego na rozwój własnej innowacyjnej firmy. To ostatnie określenie oznacza takie przedsiębiorstwo, które oferuje nowy, znacznie ulepszony i zmodyfikowany produkt, wykorzystuje nowatorskie, oryginalne, inne niż konkurencja sposoby dotarcia z ofertą do klientów lub też działa według nowych albo w dużym stopniu zmodyfikowanych w stosunku do przyjętych na rynku rozwiązań organizacyjnych. PAP