Z przyjemnością pragnę poinformować o trwającym właśnie XII Letniego Festiwalu Krakowskiej Opery Kameralnej ARS CAMERALIS, który rozpoczął się 29 czerwca i potrwa aż do 31 sierpnia. W ramach festiwalu odbyły się profesjonalne warsztaty wokalno-aktorskie dla młodych, utalentowanych śpiewaków, którzy mieli szansę na rozwinięcie oraz udoskonalenie pod okiem najlepszych specjalistów umiejętności śpiewu, gry aktorskiej, ruchu scenicznego oraz muzycznego i scenicznego opracowania partii śpiewanej. Festiwal obfituje w liczne spektakle, które przyciągają swoją różnorodnością.
Giovanni Battista Pergolesi "LA SERVA PADRONA" ("Służąca panią") - opera buffa
Libretto: Gennaro Antonio Federico
Najsłynniejsze dzieło Giovanni B. Pergolesiego.
Zabawna historia pana terroryzowanego przez pokojówkę, który, mając dosyć kaprysów służącej, postanawia ożenić się, w nadziei, że żona zapanuje nad służbą i przywróci porządek w domu. Sprytna służąca sprawia, że jej pan żeni się właśnie z nią.
Stylowe kostiumy i choreografia! Interesująco zarysowane charaktery bohaterów! Bogata muzyczna tkanka, dająca doskonałą możliwość dla wokalnych popisów solistów!
Inscenizacja i reżyseria Wacław Jankowski
Kierownictwo muzyczne Michał Łukasz Niżyński
Scenografia, kostiumy, projekty lalek Grażyna Żubrowska
Choreografia, plastyka ruchu scenicznego Jadwiga Leśniak-Jankowska
Antonio Vivaldi, Giovanni Battista Pergolesi "STABAT MATER" - misterium sceniczne
Stabat Mater to jedna ze średniowiecznych sekwencji modlitewnych, pochodząca z XIII wieku, przypisywana franciszkanom Jacopowi da Todi lub św. Benedyktowi. Melodia wywodzi się z chorału gregoriańskiego i stanowi kanwę kilku arcydzieł muzycznych.
Do nich należą Stabat Mater Antonia Vivaldiego i Giovanniego Battisty Pergolesiego. Oba dzieła datowane są na pierwszą połowę XVIII wieku (od 1727 roku decyzją władz kościelnych sekwencja została oficjalnie włączona w liturgię).
Jacek Chodorowski
Misterium sceniczne STABAT MATER Krakowskiej Opery Kameralnej to oryginalne połączenie muzyki Antonio Vivaldiego i Giovanniego Battisty Pergolesiego z elementami gry aktorskiej, kompozycji ruchu scenicznego, oryginalnego kostiumu oraz scenografii. Widowisko zachwyca ekspresyjną i piękną w swej prostocie muzyką sakralną, przepełnioną liryką i emocjonalnością - charakterystycznymi dla neapolitańskiej szkoły operowej XVIII wieku.
Reżyseria: Wacław Jankowski
Kierownictwo muzyczne: Paweł Szczepański
Kompozycja ruchu scenicznego: Jadwiga Leśniak-Jankowska
Kostiumy: Joanna Jaśko-Sroka
"CHATSKELE, CHATSKELE" - widowisko muzyczne w jidysz
Dawne pieśni żydowskie z bogatej kolekcji archaicznych pieśni ludowych, w nowych, oryginalnych aranżacjach - miłosne, weselne, kołysanki, ballady, obyczajowe.Joanna Roś
Układ tekstu, reżyseria, choreografia : Jadwiga Leśniak-Jankowska
Opracowanie i kierownictwo muzyczne: Dawid Rudnicki
Kostiumy: Katarzyna Mucha
Aranżacja kwiatowa sceny - Agnieszka Bogusz
REPERTUAR FESTIWALU W SIERPNIU
Reżyseria: Wacław Jankowski
Kierownictwo muzyczne: Paweł Szczepański
Kostiumy: Grażyna Żubrowska
Kompozycja ruchu scenicznego Jadwiga Leśniak-Jankowska
Idylliczna opowieść o miłości. Bastienne, podejrzewając, że jej ukochany Bastien ją zdradza, zwraca się z prośbą o pomoc do wróżbity Colasa, który doprowadza do konfrontacji kochanków. Młodzieńcze dzieło W.A. Mozarta zostało skomponowane w 1768 roku na zamówienie sławnego, wiedeńskiego lekarza - magnetyzera Antoniego Mesmera. Pierwowzorem fabuły była opera comique "Le Devin du village" ("Wiejski wróżbita") autorstwa francuskiego filozofa Jana Jakuba Rousseau.
Inscenizacja i reżyseria - Wacław Jankowski
Kierownictwo muzyczne - Michał Łukasz Niżyński
Scenografia, kostiumy - Katarzyna Mucha
Choreografia, plastyka ruchu scenicznego - Jadwiga Leśniak-Jankowska
Baśń muzyczna dla dzieci i dorosłych, według bajki francuskiego baśniopisarza epoki baroku Charlesa Perraulta. Niezwykła opowieść o pięknej Królewnie, która na skutek okrutnej przepowiedni Wróżki Ognia, zapadła w stuletni sen. Wróżka Wody złagodziła zły czar, obiecując, że po stu latach zjawi się młodzieniec z królewskiego rodu, który przywróci Królewnę do życia.
Widowisko zachwyca grą aktorską, ciekawymi i barwnymi kostiumami oraz wspaniale dobraną muzyką, graną i śpiewaną na żywo. Inteligentny dowcip i gra z konwencją usatysfakcjonuje zarówno młodszą jak i starszą część widowni.
Scenariusz, reżyseria, kompozycja ruchu scenicznego - Jadwiga Leśniak-Jankowska
Muzyka - Piotr Czajkowski (wybrane kompozycje z baletu Śpiąca Królewna)
Wolfgang Amadeusz Mozart (wybrane fragmenty z opery Wesele Figara)
Edward Zawiliński (kuplety, polonez)
Opracowanie muzyczne- Dawid Rudnicki
Kierownictwo muzyczne - Waldemar Groń
Scenografia, kostiumy - Natalia Horak
Opracowanie choreograficzne - Marta Mirocka (według oryginalnej choreografii Mariusa Petipy)