Kamila Gruszecka „STAN CZUWANIA” Galeria MIASTO SZTUKI ul. Nadwiślańska 11, Kraków (vis-à-vis Cricoteki). Wernisaż: 25 kwietnia 2015 r., godz. 19:00. Wystawa czynna do 9 maja 2015 r.
Ponadto, 26 kwietnia od 15:00 d 17:00 w siedzibie Galerii odbędzie się spotkanie autorskie z Kamila Gruszecką.
Oba wydarzenia są częścią KRAKERS Cracow Gallery Weekend.
Kurator wystawy: Emilia Gąsienica-Setlak
Kobiety śpiące, w letargu, zatopione w swych myślach, czuwające, czekające na… coś lub na kogoś, na przebudzenie?
Obrazy Kamili Gruszeckiej, bogate w gęste wzory kwiatów i roślinności, przywodzą na myśl bujne ogrody, płodną różnorodność natury. Embrionalne ułożenie kobiet sugeruje pierwotną czystość i niewinności, nieskalanie pierwszego człowieka w Edenie.
Jednakże obok tej wizualnej formy, tuż pod powierzchnią pulsuje erotyczne napięcie. Postaci zanurzone w snach, wizjach cielesności, same będące ich urzeczywistnieniem, co sugerowane jest przez rozrzucone włosy - symbol płodności i witalności - napięcie mięśni, dotykanie własnego ciała.
I choć przestrzenie obrazów wypełnione są po brzegi, to jednak bogactwu środków wyrazu towarzyszy poczucie pustki. Kobiety odziane we wzorzyste sukienki stapiają się z równie wzorzystym tłem. Stają się częścią tętniącego biologicznością bujnego ogrodu. Paradoksalnie pozorna kompletność i nagromadzenie szczegółów sugerują brak. Twarze kobiet tchną smutkiem, pustką i opuszczeniem. Czego zatem brak?
Kamila Gruszecka stworzyła serię obrazów w której najistotniejsza zdaje się być kobiecość - to właśnie kobiety stanową główny obiekt zainteresowania artystki. Czy zatem brakiem, który wyczuwamy w jej obrazach, może być brak pierwiastka męskiego? Nie ujrzymy go w warstwie wizualnej dzieła. Umiejscowiony jest on raczej w przestrzeni domysłów i niedopowiedzeń. Kobiecość jest dopełniana przez męskość, zatem można przypuszczać, że kobiety czuwają w oczekiwaniu na pojawienie się brakującego elementu.
Malarstwo Kamili Gruszeckiej jest bogate w znaczenia oraz rozmaite pola interpretacji. Stojąc wobec tej różnorodności możemy doszukiwać się kolejnych znaczeń. Czy kobiecość ukazana przez autorkę, nie jest kobiecością zdominowaną, czekająca na wyzwolenie z oczekiwań jej narzucanych? Czy nie tego oczekuje się od kobiet, by z jednej strony były niewinne a z drugiej seksualnie oczekujące? Czy nie daje się im do zrozumienia, że bez mężczyzn nie stanowią kompletnej, autonomicznej jednostki? Zatem stanem czuwania, w którym znajdują się kobiety z płócien Kamili Gruszeckiej, jest zniewolenia przez ciągle obowiązujące kulturowe wzorce.
mgr Martyna Wypych
Kamila Gruszecka
Urodzona w 1989 r. w Kielcach. Absolwentka Liceum Plastycznego w Kielcach, specjalizacja tkanina artystyczna, 2009 r. W 2014 r. ukończyła krakowską ASP w pracowni malarstwa prof. Leszka Misiaka. Jest finalistką XIII edycji Artystycznej Podróży Hestii, IV Przeglądu Malarstwa "Świeża Krew", a także II Międzynarodowego Konkursu "Pejzaż Współczesny". W 2015 r. za swój dyplom magisterski "Mikroekspresja" otrzymała Medal Towarzystwa Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie. Zajmuje się malarstwem, rysunkiem i tkaniną artystyczną. Wystawia swoje prace zarówno w Polsce, jak i za granicą, m.in. w Krakowie, Warszawie, Wrocławiu, Częstochowie, Szczecinie i Düsseldorfie. Artystka traktuje swoją sztukę bardzo osobiście. Zestawiając ze sobą sferę cielesności i duchowości, opowiada o swoich doświadczeniach i lękach związanych z kobiecością i macierzyństwem.
Więcej informacji:
www.facebook.com/miastosztukiart
Wydarzenie na Facebook'u: www.facebook.com/events/1418766401762325/