Wernisaż: 7 czerwca (piątek) 2013, godz. 18.00. Wystawa trwać będzie do 7 lipca 2013. Galeria Sztuki Współczesnej BWA SOKÓŁ w Nowym Sączu.
Grę z konwencjami
malarskimi podejmują również inne pokazane na wystawie obrazy artysty. Przy
użyciu programów komputerowych Riedel remiksuje strony internetowe, na których
mowa jest o nim jako artyście, jego pracach i innych artystycznych
aktywnościach, często teksty krytyczne lub dokumentacje prac. Następnie artysta
przenosi wydrukowane informacje na przestrzeń płótna. Również w przypadku tych
działań pierwotne znaczenia ulegają tak samo celowym, jak przypadkowym zmianom,
tworząc polifonię powtórzeń. Dominującymi motywami serii Poster
Paintings są czarne lub kolorowe koła (lub ich fragmenty). Nawiązują one do
programu Quark Xpress, w którym pojawiają się podczas operacji wykonywanych
przez program lub gdy komputera zawiesza się.
W Nowym Sączu zostanie po
raz kolejny powtórzona praca One and Three Chairs. Pierwsza prezentacja
tego projektu odbyła się na I Biennale w Moskwie w 2005 roku. Jego materiałem
źródłowym była słynna, zatytułowana identycznie praca z roku 1965 roku autorstwa
Josepha Kosutha. Inaczej niż amerykański konceptualista, Riedel, zestawiając
kopię z oryginałem, nie szuka trwałych relacji między znaczeniami. Twierdzi
natomiast, że kopiowanie i postprodukcja dodają nowe wątki do każdej informacji
i zmieniają jej wydźwięk. One and Three Chairs pokazana w BWA SOKÓŁ będzie składała się z
wielkoformatowej tapety fotograficznej, powielającej wcześniejsze odtworzenia
pracy amerykańskiego konceptualisty, które wykonał Riedel. Na tapecie pojawią
się krzesła, które zostały użyte podczas performanceów w Moskwie,
Londynie i Brnie. W ramach każdego performanceu zwykle cztery osoby (historycy
sztuki, kuratorzy i artyści) miały za zadanie rozmawiać o sztuce Michaela Riedla
lub odnieść się do specyfiki miejsca. Tak jak miało to miejsce podczas
wcześniejszych odtworzeń pracy Kosutha, wypowiedzi uczestników performanceu
zostają nagrane i wykorzystane na plakatach wystaw. Dokonując transkrypcji
wypowiedzi uczestników tego działania, artysta koduje je na nowo. Riedel
eksperymentuje w ten sposób z historią funkcjonujących formuł języka, procesem
ich powtarzania, możliwymi kombinacjami oraz przemianami w wypowiedziach
indywidualnych użytkowników języka. W wypadku wystawy w Nowym Saczu zapis
rozmowy, która została przeprowadzona podczas performanceu w BWA SOKÓŁ w
kwietniu 2013 roku, zostanie wyklejony na plakatach we wnętrzu
galerii.
Michael
Riedel (ur. 1972 w Rüsselsheim) w 2000 roku ukończył studia na
frankfurckiej Städelschule i École nationale supérieure des Beaux-Arts w Paryżu.
Jest jednym z najbardziej interesujących i przedsiębiorczych twórców
współczesnej sceny artystycznej w Niemczech. Ów wszechstronny artysta, określony
przez krytykę mianem Digital Dandy (ze względu na wyraźny w jego twórczości
wątek cyfrowego przetwarzania obrazu), od 2005 roku obecny jest także na
amerykańskim rynku sztuki. Rozgłos przyniosły mu artystyczne działania w
wynajętym domu przy ulicy Oskar-von-Millerstrasse 16 we Frankfurcie, gdzie wraz
z przyjaciółmi i innymi artystami realizował serię działań polegających na
powtórzeniach i re-inscenizacjach wystaw, odczytów, koncertów, seansów filmowych
i innych kulturalnych wydarzeń w tym mieście. Znany krytyk, Roberto Ohrt, nazwał
ów budynek miejscem działań sabotażowych albo domem cieni. Od 2004 roku
Michael Riedel prowadzi we Frankfurcie gdzie mieszka i tworzy cieszącą się
dużą popularnością instytucję kulinarną pod nazwą Freitagsküche,
łączącą dobre i zdrowe potrawy ze sztuką, muzyką oraz innymi formami zbiorowej
interakcji. W 2012 roku jego twórczość ukoronowała wystawa retrospektywna
Kunste zur Text (Sztuki do Tekstu) w prestiżowej Schirn Kunsthalle we
Frankfurcie. Ponadto Michael Riedel wystawiał wielokrotnie w Galerii David
Zwirner w Nowym Jorku (ostatnio w 2013 roku), Galerii Gabriele Senn w Wiedniu
(2012), Kunstverein w Hamburgu (2010), Galerii Francesca Pia w Zurychu (2009), i
Städel Museum we Frankfurcie (2008). Brał udział w grupowych wystawach w
Galleria Cicica d`Arte w Turynie (2010), w Tate Modern w Londynie (2009), w
wiedeńskiej Secesji (2003), na biennale sztuki współczesnej w Lyonie
(2007) i I biennale w Moskwie (2005).