27 listopada 2011 (niedziela)

19. Festiwal Audio Art w Krakowie

Kilka late temu Marek Chołoniewski określił swój Festiwal Audio Art hipernormalnym i superzwyczajnym odcinając się od nakręcającego się od lat wyścigu o prymat najlepszych wydarzeń artystycznych, walcząc konsewentnie o stabilną pozycję alternatywnego, eksperymentalnego, niszowego, ekskluzywnego festiwalu zawierającego wyłąznie premierowe prezentacje sztuki audio art z całego świata.

Konsewentny w swych założeniach prezentacji wyrafinowanych form sztuki dźwiękowej w zestawieniu z bardziej tradycyjnymi gatunkami, z wyróżnieniem improwizacji jako szczególnej metody twórczej i zestawianiu form koncertu z performancem i instalacją dźwiękową festiwal odbywa się corocznie od 1993 roku, poprzedzony serią audio art zainicjowaną w Galerii Krzysztofory występem Phila Niblocka w 1985 roku, ta z kolei była naturalną konsekwencją comiesięcznej akcji koncertowej Muzyki Centrum działającej co miesiąc 13-go od czerwca 1977 roku w Galerii Krzysztofory, a także wielu innych przetrzeniach Krakowa, Polski i wielu krajów Europy, Azji i obydwu Ameryk.

19 edycja Festiwalu Audio Art we wrzesniu i drugiej połowie listopada 2011 r. zawiera 39 zdarzeń/projektów, wśród nich szczególnie wiele instalacji dźwiękowych.
Dwa niezwykłe wydarzenia, będące prologiem tegorczonego festiwalu odbyły się we wrześniu b.r.: 14 września w Bunkrze Sztuki wystąpił wybitny skrzypek, dyrygent i kompozytor z Nowego Jorku Todd Reynolds ze swoim najnowszym albumem Outborough.
10 dni później na Wiśle pod Wawelem 24 września wykonany został Koncert na 2 statki i 100 syren Christofa Schlaegera, będący kolejną mocną akcją artystyczną festiwalu w publicznej przestrzeni miasta. Koncert odbył się w ramach projektu Tam Tam, Rok Polski, Pólnocnej Nadrenii/Westfalii 2011-2012.

Część edukacyjna, towarzysząca festiwalowi od lat odbywać się będzie przede wszystkim w Studio Muzyki Elektroakustycznej Akademii Muzycznej w Krakowie. Dodatkowo od tego roku festiwal jest częścią europejskiej sieci sztuki dźwiękowej Resonance, a także częścią projektu sound exchange, od którego rozpocznie się tegoroczny festiwal.

W Goethe-Institut 18 listopada o godz. 17.00 otwarta zostanie wystawa audiowizualna Muzyka eksperymentalna Europy Środkowo-Wschodniej przygotowana przez Golo Foolmera i Melanie Uerlings z Berlina, wraz z prezentacją rezultatów warsztatów transcode time kabinet prowadzonych od 15.11 - 18.11 przez Givana Belę z Pragi/Amsterdamu.

O godz. 19.00 w Galerii Krzysztofory premierowa prezentacja unikalnych instalacji kinetycznych Zimouna z Berna w Szwajcarii.
O godz. 20.00 dalszy ciąg Sound Exchange, orkiestra Mi-65 prowadzona przez Daniela Mateja z Bratysławy wykona realizacje partytur graficznych Milana Adamciaka. W drugiej części wieczoru wykonana zostanie kompozycja elektroniczna Bogusława Schaeffera Synthistory; Electronic Music, a następnie inspirowany tą kompozycją rozbudowany performance dźwiękowy Signalstory: Electronic Sounds Łukasza Szałankiewicza, wykonany na walkmenach we współpracy z polami elektromagnetycznymi.

19 listopada o godz. 16.00 w Galerii Sztuki Współczesnej Kathedra na Zabłociu 23 otwarta zostanie instalacja dźwiękowa City Chase Paula Devensa z Maastricht. Dwie godziny później o 18.00 w Sali Koncertowej Akademii Muzycznej odbędą się dwa koncerty na instrumenty i elektronikę. W pierwszej części wystąpi Simon Philips z Berlina ze swoją muzyką na fortepian i elektronikę do filmu Rory Middletona, a następnie duet George Cremaschi (kontrabas, elektronika) i Kai Fagaschinsky (klarnet). Wykonają niezwykle subtelne kompozycje oparte na multifonikach i flażoletach przenikających struktury elektroniczne.

W drugiej części wieczoru przeniesiemy się stałym zwyczajem do Bunkra Sztuki gdzie zaprezentujemy 3 koncerty: Kima Cascone z Nowego Jorku, wybitnego artystę dźwiękowego, zajmującego się od lat sztuką elektroniczną, następnie niezwykle oryginalnyego Josefa Klammera z Grazu, grającego na nietypowych bębnach z rozciągającymi się i oddychającymi membranami. Wieczór zakończy duet incite z Hamburga wykonujący połączenie muzyki techno z eksperymentalną.

W niedzielę, 20 listopada o godz. 18.00 w Sali Koncertowej Akademii Muzycznej wystąpi znakomita multiinstrumentalistka Dafna Naphtali z Nowego Jorku. Artystka dysponująca ogromnym zakresem nietypowych technik wokalnych przywozi ze sobą obiekty dźwiękowe i niekonwencjonalne instrumenty elektroniczne. W bloku wieczornym w Bunkrze Sztuki o godz. 20.00 rozpoczniemy serię składającą się z 3 niezależnych programów. Na wstępie duet KALeKA z Poznania zaprezentuje mocno alternatywny program laptopowej muzyki elektronicznej. Znani z wielu akcji promocyjnych, ze swojej unikalnej serii w Wieży Ciśnień w Koninie na krakowskim AAF wystąpią z nowym programem. Zaraz po nich Marco Ciciliani z Amsterdamu przyjeżdża z nietypowymi projektami, m.in. Corrosion na analogowy syntezator i poświatę laserową. Wieczór zakończy znakomity artysta  z Medellin w Kolumbii Alejandro Vélez ze swoim premierowym projektem audiowizualnym.

Nietypowo dla krakowskiego festiwalu w środku tygodnia, we wtorek, 22 listopada  otwieramy kolejne instalacje dźwiękowe w Bunkrze Sztuki: Wibracja tafli wody z zatopionymi zegarami to zasadnicza koncepcja instalacji Cymatic Clock Kacpera Ziemianina z Krakowa, tworzącego od kilku lat w Londynie. Interaktywna instalacja alpha duetu binarua z Budapesztu składa się ze zmiennej projekcji na zestaw kamieni wiszących w środkowej części Sali Audiowizualnej przez 4 dni (22-25.11). Wieczór zakończy oryginalny projekt LIES włoskiego artysty Dario Sanfilippo z Agrigento prezentowany w formie koncertu. Otwarcie obydwu instalacji zakończone koncertem w `sali Audiowizualnej rozpoczynamy o godz. 20.00

We czwartek, 24 listopada, o godz. 20.00 w Sali Kameralnej Akademii Muzycznej koncert Polskiego Stowarzyszenia Muzyki Elektroakustycznej (PSeME) zamykający tegoroczne Walne Zebranie tego stowarzyszenia. Zaprezentowana zostanie nowa międzynarodowa  odsłona instalacji IterEter kontrolowana przez ISA Harp Petera Sycha.

Ostatnią serię tegorocznego festiwalu rozpoczynamy w piątek, 25 listopada o godz. 18.00 w Sali Koncertowej Akademii Muzycznej solowym projektem Antoni Baehr z Berlina opartym na śmiechu. Godzinny spektakl Lachen precyzyjnie zapisany w formie tradycyjnej partytury w połączeniu z wieloma mediami będzie szalenie atrakcyjnym wydarzeniem tegorocznego festiwalu. Wieczorną serię projektów w Bunkrze Sztuki rozpoczniemy od solowego koncertu znakomitej wokalistki, wiolonczelistki i kompozytorki polskiego pochodzenia Agnes Szelag z Oakland. Następnym punktem wieczoru będzie zdominowany mediami wideo projekt tria Andrea Szigetvári/Ádám Siska z Budapesztu i Stewart Collinson z Lincoln. Nowy projekt ExHighTech Daniela Davidovskiego z Tel Awiwu będzie miał swoją premierę polską w Krakowie. Cały wieczór zamknie noisowy duet elektroniczny z Londynu Kacper Ziemianim/Peter Smith.

W sobotę 26 listopada w Akademii Muzycznej w Krakowie wystąpi znakomite meksykańskie trio luminico założone i prowadzone przez Rodrigo Sigala, założyciela największego centrum sztuki multimedialnej CMMAS w Morelii, autora znakomitych projektów audiowizualnych. Zaraz po nim wystąpi wybitny młody pianista, kompozytor i konstruktor systemów opartych na SuperCollider Nick Collins z Sussex w Anglii. Wirtuozeria wykonawców obydwu koncertów znakomicie zostanie wpasowana w intermedialny charakter koncertów organizowanych od lat przez Studio Muzyki Elektroakustycznej i związanej z nim działalności Polskiego Stowarzyszenia Muzyki Elektroakustycznej.

Wieczorny blok o godz. 20.00 w Bunkrze Sztuki rozpocznie znany już w Krakowie czeski kwintet Marijan z Brna z nowym premierowym programem. Zaraz po nich dwa solowe występy Steliosa Manousakisa z Krety z super oryginalnym programem elektronicznym i podobnym w swoim indywidualnym i bardzo alternatywnym w założeniach programie Christiana Galarrety z Limy, który już raz wystąpił na festiwalu, ale poprzez łącza internetowe. Po wieloletnich próbach wystąpi z autorskim programem.
Wieczór sobotni zakończy niezwykła grupa mutimedialnia z całkowicie nieznanym w Krakowie projecie Strange Lóóp z muzyką Patryka Lichoty, której najważniejszym elementem jest interaktywny taniec połączony z projekcją wideo tworzoną za pomocą kamer przymocowanych do kostiumów tancerek.

Ostatni dzień festiwalu, niedziela, 27 listopada rozpoczniemy koncertem two sample koordynowanym przez Michaela Beila integrującego trzy środkowiska akademickie Essen, Koloni i Krakowa w oparciu o materiały zgromadzone przez studentów tych ośrodków i przez nich wykonane podczas koncertu finałowego o godz. 18.00 w Akademii Muzycznej. Koncert będzie częścią Roku Polski i Pólnocnej Nadrenii/Westfalli 2011-2012.
Serię 4 projektów podczas wieczornej sesji w Bunkrze Sztuki rozpocznie o godz. 20.00 spektakl tańca Butoh Melanż TO-EN Buth Company z Gdańska połączonych z fotografiami Pawła Maciaka i muzyką . Następnie wystąpi młody artysta krakowski Konrad Gęca ze swoim oryginalnym projektem audiowizualnym. Zaraz po nim na dwóch ekranach projekcję na żywo sterować będzie duet Zet Kwadrat (Marek Zygmunt i z Gdyni/Londynu. Festiwal zakończy się noisowym duetem z Bratysławy Shibua Motors, głos, sakosofony i elektronika.

Festiwal wspiera w tym roku Urząd Miasta Krakowa, Goethe-Insitut, Pro Helvetia, Ambasada Meksyku w Polsce, Austriackie Forum Kultury, Austriacki Konsulat Generalny w Krakowie, Wydział Kultury, Sportu i Mediów w Hamburgu, Fundacja Sztuki Współczesnej w Nowym Jorku, Independent - Polska Kultura Współczesna.

www.audio.art.pl.


ostatnia zmiana: 2011-11-15
Komentarze
Polityka Prywatności