30 listopada 2011 (środa)

Damy z Szanghaju. Chiński plakat lat 20-tych i 30-tych

Instytut Konfucjusza w Krakowie zaprasza 17 listopada o godz. 19.00 do galerii MCK na wernisaż wystawy „Damy z Szanghaju”. Chiński plakat reklamowy lat 20-tych i 30-tych.

Prezentowane w Międzynarodowym Centrum Kultury plakaty reklamowe pochodzą ze złotego wieku chińskiego plakatu. Wystawa jest częścią obchodów piątej rocznicy istnienia Centrum Języka i Kultury Chińskiej UJ „Instytut Konfucjusza w Krakowie”, który sprowadził plakaty pozostające w kolekcji profesora Li Chao z Instytutu Sztuk Pięknych Uniwersytetu Szanghajskiego. Plakaty te zostaną pokazane w Polsce po raz pierwszy. Wymiana międzykulturowa w tym przypadku jest obustronna, gdyż profesor Li od lat fascynuje się plakatem polskim i w tym roku został redaktorem książki "Współczesny plakat polski", wydanej w Chinach.

Lata 20-te i 30-te w Szanghaju to okres wyjątkowy. W najbardziej kosmopolitycznym z miast chińskich wraz z cudzoziemcami pojawiały się wówczas nowinki z Zachodu. Były wśród nich kino, stroje, tramwaje, autobusy, oświetlenie ulic. Budowano całe dzielnice w stylu architektury zachodniej. Szanghaj był symbolem nowoczesności. Pośród zachodnich nowinek pojawił się także plakat reklamowy, wprowadzany przez zagraniczne firmy, jak choćby British-American Tobacco. Inspiracje do plakatów pochodziły także z tradycyjnych chińskich kalendarzy ściennych. Jednak wraz z postępującą emancypacją i westernizacją na plakatach zaczęły się pojawiać zupełnie inne obrazy kobiet. Choć niekiedy były one nadal przedstawiane w rolach tradycyjnych, to kobiece postaci znacznie różniły się od tradycyjnych przedstawień w malarstwie chińskim. Ciało kobiece zostało wysunięte na plan pierwszy, z ukazaniem ciała jako pięknej bryły. Wówczas to pojawił się i w Szanghaju nowy ideał kobiecego piękna: wąskie talie, szerokie ramiona, obfite biusty.

Plakaty te były dodawane za zakup reklamowanych produktów i wkrótce pojawili się pierwsi kolekcjonerzy. Potem miał miejsce obrót plakatami wśród kolekcjonerów. Niestety, wybuch wojny chińsko-japońskiej spowodował wycofanie się wielu zagranicznych firm z rynku chińskiego i rozpoczął się zmierzch sztuki chińskiego plakatu.
Wystawa potrwa do 30 listopada i przez cały jej czas wstęp jest wolny. Podczas finisażu właściciel kolekcji prof. Li Chao, przedstawi wykład poświęcony szanghajskim plakatom.

Jako że okres lat 20-tych i 30-tych to czas wielkich przemian w pozycji kobiet, na czas trwania wystawy zaplanowano także wykłady popularnonaukowe, poświęcone tematowi chińskich kobiet tego okresu. Pierwszy z nich odbędzie się już w sobotę 19 listopada o godz. 15:00.

Z wystawą „Damy z Szanghaju” powiązane jest inne wydarzenie, współorganizowane przez Instytut Konfucjusza w Krakowie oraz Kino Pod Baranami.  Wernisaż wystawy plakatów poprzedzi pokaz niemego filmu „Bogini” z akompaniamentem smyczkowego kwartetu Prima Vista. Początek filmu i koncertu o godz. 17:10.

Miejsce: Międzynarodowe Centrum Kultury w Krakowie, Rynek Główny 25.
Czas: 17-30 listopada 2011 r.
Wstęp wolny



ostatnia zmiana: 2011-11-15
Komentarze
Polityka Prywatności