30 maja z okazji Dnia Dziecka w Krakowie w ramach Miesiąca Świadomego Rodzicielstwa odbyła się akcja edukacyjna. Mieszkańcy Krakowa oraz turyści, którzy przybyli na Mały Rynek, mogli skorzystać m.in. z bezpłatnych porad ginekologa i doradcy rodzinnego. Młodzież otrzymała atrakcyjne gadżety za wiedzę w zakresie antykoncepcji, a na najmłodszych czekał animator
z konkursami związanymi z tematyką rodziny.
i! Kampania na Rzecz Świadomego Rodzicielstwa „Kiedy 1+1=3” po raz trzeci zawitała do Krakowa. Jest ona odpowiedzią na potrzeby społeczne - aż 51% młodych Polaków uważa, że edukacja nt. życia seksualnego i środków antykoncepcyjnych, którą młodzież otrzymuje w szkole jest niedostateczna.
Z badania CBOS przeprowadzonego w ramach III edycji Kampanii na Rzecz Świadomego Rodzicielstwa „Kiedy 1+1=3” wynika, iż również dziadkowie – rodzice młodocianych rodziców skrytykowali stan wiedzy przekazywanej w szkole.Według nich zajęcia nie są prowadzone przez odpowiednio przygotowaną kadrę, za mało mówi się o antykoncepcji i konsekwencjach rozpoczęcia współżycia seksualnego.
Podczas akcji w namiocie kampanii można było skorzystać z porad ekspertów: ginekologa – lek. med. Katarzyny Pośpiech, edukatora seksualnego i doradcy rodzinnego – Małgorzaty Polaskiej
z Towarzystwa Rozwoju Rodziny, które objęło patronat honorowy nad kampanią. Odwiedzający Mały Rynek mogli otrzymać broszury edukacyjne „Przewodnik po antykoncepcji czyli jak świadomie planować rodzinę” oraz wziąć udział wquizach edukacyjnych z nagrodami Parom, które świadomie planują rodzinę porad udzielały Agnieszka Kucz i położna Aleksandra Mrozowska z krakowskiej Szkoły Rodzenia i Pielęgnacji Noworodka „Prima Mama”. Najmłodsi goście kampanii licznie uczestniczyli w zabawach związanych z tematem rodziny prowadzonych przez animatora.
Nieświadomość i beztroska szybko może zmienić dotychczasowe życie nastolatków, a niekiedy nawet prowadzić do dramatów rodzinnych związanych z pojawieniem się niechcianej ciąży. Nierzadkie są sytuacje, kiedy nastolatki rodzą dzieci, a media informują o noworodkach porzucanych na śmietnikach. We współczesnym świecie wiedza w tym zakresie ma szczególne znaczenie. Potwierdziły to kolejne przeprowadzone na potrzeby kampanii badania CBOS1.
„Wczesne rodzicielstwo jest skutkiem słabej edukacji seksualnej w szkołach, ale także braku rozmów w domu z rodzicami na tematy związane z dojrzewaniem, inicjacją seksualną, ale przede wszystkim rozmów o odpowiedzialności czy szacunku, jakie się wiążą z rozpoczęciem życia seksualnego” – mówi Małgorzata Polaska, edukator seksualny z Towarzystwa Rozwoju Rodziny.
Według wyników badania CBOS* 73,2% młodych ludzi podziela opinię, że stosowanie antykoncepcji świadczy o dojrzałości i świadomym podejściu do kwestii planowania rodziny.
Kolejne akcje edukacyjne w ramach Miesiąca Świadomego Rodzicielstwa, celowo uwzględniającego
w kalendarzu Dzień Matki, Dzień Dziecka i Dzień Ojca, zaplanowano w: Katowicach (6.06), Kielcach (13.06) i Rzeszowie (20.06). Akcja inaugurująca kampanię odbyła się w Zielonej Górze na Placu Bohaterów.
Tradycyjnie patronat honorowy nad kampanią objęli: Polskie Towarzystwo Ginekologiczne
i Towarzystwo Rozwoju Rodziny. Inicjatorem Kampanii jest firma Gedeon Richter Marketing Polska Sp. z o.o. – patron świadomego rodzicielstwa.
Więcej informacji na stronie internetowej www.swiadomerodzicielstwo.com.