26 listopada 2009 (czwartek), godz. 19:00

Azjatyckie KONFRONTAkCJE

Punkt wyjścia do konfrontakcji krytyków wokół znaczenia współczesnej azjatyckiej literatury i filmu stanowi wydanie nowego zbioru opowiadań EILEEN CHANG „CZERWONA RÓŻA, BIAŁA RÓŻA” (W.A.B.). Dyskusji w krakowskim „Kinematografie” towarzyszyć będzie prezentacja filmu „PURPUROWY MOTYL” (Zi Hudie, 2003) Ye Lou, opowiadający o autentycznych wydarzeniach, które stały się inspiracją książki
„OSTROŻNIE, POŻĄDANIE” Eileen Chang.

Paneliści:
dr Piotr Kletowski (znawca kina azjatyckiego, autor monografii „Kino Dalekiego Wschodu”, wykładowca UJ i Krakowskiej Szkoły Scenariuszowej).

Tomasz Charnas (redaktor i krytyk literacki, radiowiec, animator krakowskiego cyklu „POCZYTALNIA”).

Chińska pisarka Eileen Chang (Ailing Zhang, 1920–1995) dała się poznać jako autorka pisanych w ojczystym języku powieści, zmysłowych opowiadań i licznych scenariuszy filmowych. Studiowała literaturę na uniwersytecie w Hongkongu. Już pierwsze książki przyniosły jej olbrzymią popularność. W 1955 roku wyjechała do Stanów Zjednoczonych, gdzie mieszkała i tworzyła do końca życia. Pisała wykwintną, a zarazem oszczędną formalnie prozę, z olbrzymią subtelnością wydobywając odwieczne konflikty i dryfowanie ludzi: między pokusą a lojalnością, miłością a nienawiścią.
Jej najgłośniejszym tekstem pozostaje Ostrożnie, pożądanie – opowiadanie, które posłużyło za kanwę filmu Anga Lee pod tym samym tytułem. Reżyser przeniósł historię na duży ekran, tak uzasadniając swój wybór: „Żadne inne jej opowiadanie nie jest tak okrutne i tak piękne jednocześnie”.
Nakładem W.A.B. ukazał się zbiór Chang Miłość jak pole bitwy (2008), z którego pochodzi wydane osobno opowiadanie w serii filmowej Ostrożnie, pożądanie. Pod koniec 2009 roku wydawca prestiżowej serii Nowy Kanon opublikował tom Czerwona róża, biała róża – głośną antologię krótkich form prozatorskich chińskiej autorki.
Wszystkie teksty Eileen Chang przełożyła na polski, w większości bezpośrednio z języka chińskiego, Katarzyna Kulpa.

Na zbiór Czerwona róża, biała róża składa się siedem opowiadań o ludziach, którzy próbują się zmierzyć z otaczającą ich rzeczywistością, ale spętani konwenansami nie są w stanie z nią wygrać. Działają przeważnie z pragmatycznych pobudek – aby uniknąć upadku, zapewnić sobie awans społeczny albo środki do życia. Poszukują też prawdziwych uczuć. Próby wyrwania się z narzuconej egzystencji często kończą się jednak fiaskiem. Zhenbao odrzuca uczucie w imię przykładnej kariery. Dunfeng i Raozheng, oboje po nieudanych małżeństwach, odkrywają miłość i przywiązanie, mimo braku młodzieńczej namiętności. Liusu i Liuyuan pobierają się, zmuszeni do tego wojennymi okolicznościami. A Xiao i jej mężowi bieda uniemożliwia normalne życie rodzinne. Chang tworzy poetycki obraz chińskich obyczajów i rytuałów, zderzając go z nadchodzącą nowoczesnością. Przedstawiając teatr codzienności Szanghaju i Hongkongu lat czterdziestych, pokazuje maski, które ludzie muszą nakładać, by grać swoje role.

Klub Pod Jaszczurami


ostatnia zmiana: 2009-11-23
Komentarze
Polityka Prywatności