25 września o godzinie 18 w galerii Foto-Medium-Art w Krakowie zostanie otwarta wystawa Kingi Dunikowskiej. Ekspozycja prezentująca prace inspirowane światem popkultury i reklamy jest zatytułowana Behind the Mirror.
Artystka zaprasza do współpracy wszystkich gości galerii i
zwraca się z prośbą, aby na otwarcie wystawy przynieśli ze sobą możliwie wiele
kolorowych czasopism, które posłużą, jako element kluczowej dla ekspozycji
instalacji - Humpty Dumpty (2008). Czasopisma można również przynosić przed
otwarciem wystawy, jak i później w trakcie jej trwania.
Poszukiwania Kingi Dunikowskiej koncentrują się wokół
zagadnień związanych z kulturą popularną. Artystka wykorzystuje język reklamy i
filmu, żongluje motywami zaczerpniętymi z otoczenia, łączy je z wątkami
literackimi - baśniami, legendami lub mitologią. Jej metoda artystyczna daleka
jest od jawnej krytyki wykorzystanych wątków. Dunikowska balansuje między
fikcją i ironią. Korzystając ze strategii znanych z masmediów, jej prace kuszą
i zwodzą celowym powierzchownym blichtrem. Artystka jak wróżka – nie wiadomo,
czy dobra, czy zła – ironicznie komentuje systemy manipulacyjne używane właśnie
przez te media (i nie tylko). Taki charakter miała instalacja Biuro Bonda
(2000). W pomieszczeniu biurowym artystka zaaranżowała siedzibę słynnego Agenta
007. W otoczeniu sprzętów w stylistyce lat 70-tych znalazły się utensylia
nieodłącznie związane z filmowym bohaterem – kieliszki do martini, shaker,
fotografie jego licznych kochanek i oczywiście podobizna Jej Królewskiej Mości.
Z kolei w pracy Baby, you can driver my car (2001), w otoczeniu
onomatopeicznych zwrotów rodem z komiksów oraz T-shirtów z nadrukami,
obiecującymi oryginalność i sławę, pojawiła się różowa makieta samochodu Borgward
Isabella, z którego dochodziły dźwięki znanego przeboju Beatlesów. Innym razem
dziecięca zabawka stała się punktem wyjścia i częścią instalacji Magic Garden
(2000). Artystka wyposażyła małą szklarnię w plastikowo-papierowy ogród, który
odzwierciedla coraz szybciej zmieniający się nasz sztuczny świat. W najnowszych
pracach Kinga Dunikowska wyszywa cekinami teksty i symbole na reklamach
zapożyczonych z żurnali (m.in. Death Rabbit, 2007). Komentuje w ten sposób
przewrotnie propagowany obraz człowieka doskonałego, perfekcyjnie
zorganizowanego, idealnie funkcjonującego w systemie konsumpcyjnym. Podobny
cykl prac to duże banery, jakby reklamowe, pokryte cekinami poruszającymi się
pod wpływem ruchu powietrza. Różnica kolorystyczna między cekinami i tłem uczytelnia
ukryte napisy – wabiące oko widza slogany jak. „…and maybe I‘ll love You” czy też „Bigger than
Life”.
Kinga Dunikowska (ur. w 1974 r.) w 1994 r. rozpoczęła studia
na kierunkach historia sztuki, filozofia i anglistyka na Uniwersytecie
Fryderyka Wilhelma w Bonn. W latach 1995 - 2001 studiowała w Kunstakademie
Münster w pracowni Reinera Ruthenbecka i Kathariny Fritsch. Zajmuje się
rysunkiem, rzeźbą, instalacją, filmem artystycznym. Pracuje i mieszka w
Berlinie i Krakowie.
Realizacje Kingi Dunikowskiej były prezentowane podczas
wystaw indywidualnych, m.in. Magic Garden, Heidelberger Kunstverein,
Heidelberg, 2001; The temple of Ra – or – The eyes of Dr. T. J. Eckleburg,
Wewerka Pavillon, Münster, 2001; Happy End, Kunstverein Gelsenkirchen,
Gelsenkirchen, 2002; ...a rose is..., Galeria Potocka, Kraków, 2002; Kinga
Dunikowska, brot.undspiele galerie Berlin, 2005; oraz zbiorowych, m.in. Chat,
Westfälischer Kunstverein, Münster, 2002; A breeze of fortune, Centrum Rzeźby
Polskiej w Orońsku, 2002; Privatgrün, Kolonia, 2004; Affinités électives,
Centre d’art Contemporain – Cimaise et Portique, Albi, 2004;
Installation_Photo, brot.undspiele galerie, Berlin, 2005; 30th Anniversary
Show, Galeria Foto-Medium-Art, Kraków, 2007.
Wernisaż wystawy odbędzie się 25 września 2008 roku o
godzinie 18.00.
Wystawę Kingi Dunikowskiej, Behind the Mirror można oglądać
do 30 października 2008 roku.