29 grudnia 2007 (sobota)
(Archiwum)

Johnnie Walker Biznes Mixer

17 grudnia w wypełnionym po brzegi krakowskim klubie Midgard odbyło się drugie spotkanie w ramach II edycji programu Johnnie Walker Biznes Mixer. Gościem podczas tego wyjątkowego wieczoru był profesor Andrzej Blikle.

Tematem spotkania w ramach cyklu „10 kroków do biznesu” było „Kompleksowe zarządzanie jakością”, idea którą w swej firmie, która istnieje od 130 lat, wprowadza prof. Blikle. Wykład rozpoczął on od słów „Nie chcę uczyć ale zachęcić”. I tak też się stało! Profesor, absolwent wydziału filozofii jest wielkim zwolennikiem „doktryny jakości” w biznesie. „Doktrynę jakości wymyśliłem na określenie metody zarządzania jakością, która wykładam. Doktryna w sensie słownikowym jest to zbiór zasad filozoficznych. Tutaj, oznacza ona metodę na podniesienie sprawności działania zespołu. Żeby pracować trzeba mieć wiedzę. ” Doktrynę jakości rozpropagował William Edwards Deming Amerykanin, który jako doradca pomógł j władzom w poprawie sytuacji gospodarczej Japonii po kryzysie  II wojny światowej. . Wkrótce zaczęto stosować powiedzenie- „If japanese can, why can't we”.. Doktryna jakości składa się z 3 fundamentów: Pierwszym z nich jest zasada doskonalenia: by produkt był doskonały trzeba doskonalić cały proces produkcji - „ Wisła nie będzie czysta jeżeli wyczyścimy tylko jej prawy brzeg”. Proces doskonalenia jest jak dbanie o zdrowie, trzeba myśleć perspektywicznie. Drugim fundamentem jest zasada jedności zespołu – zasada ta jest kluczem do zasady doskonalenia. Ostatni fundament stanowi zasada racjonalności- zgodnie z tą zasada zaleca się dogłębne badanie mechanizmów rynkowych a nie opieranie się na intuicji.

Kilka głównych myśli prof. Blikle przekazanych podczas spotkania. Warte zapamiętania!

 

Czym jest jakość?

 

Prawdziwym błędem jest pomyleniem jakości i wartości. Nie każdy luksusowy produkt ma wysoką jakość. Jakość oznacza stopień oczekiwań klienta, wartość mierzy natomiast poziom tych oczekiwań. Jakość można podnosić w zależności od sposobu mówienia o produkcie. Jakość nie jest zatem immanentną cechą produktu lecz czymś czym możemy sterować.

 

Główne przeszkody w  prowadzeniu firmy

 

Dążenie do perfekcji – w życiu należy oczekiwać postępu a nie perfekcji bo postęp jest zawsze możliwy, a dążenie do perfekcji powoduje wieczne poczucie niespełnienia. Ci, którym wydaje się że osiągnęli doskonałość, osiadają na laurach.

 

Pracoholizm - Dobra praca nie równa się ciężka praca - „If you want people to do a good job, give them a good job to do.” Często więcej można zyskać poprzez stworzenie swoim pracownikom lepszych warunków pracy tak by lekko im się pracowało, niż poprzez szkolenia i programy.


ostatnia aktualizacja: 2007-12-19
« powrót
Komentarze
Polityka Prywatności