
Le Petit Mort (Now It’s Time To Say Goodbye) – światowa premiera odbyła się w Performance Space 122 w Nowym Jorku 7 grudnia 2006 roku.
Przedstawienie zostało zlecone przez Performance Space 122, a jego wystawienie było możliwe częściowo dzięki funduszowi Manhattan Community Arts Fund/ Departament Nowego Jorku ds. Wydarzeń Kulturalnych, kierowany przez Niższą Radę ds. Kultury na Manhattanie (Lower Manhattan Cultural Council).
Dyrektorem artystycznym zespołu jest Pavel Zustiak -choreograf, tancerz oraz sound designer, mieszkający w Nowym Jorku. Pochodzi z byłej Czechosłowacji, gdzie uczęszczał na pierwsze lekcje tańca. W wieku 17 lat zadebiutował jako choreograf, tworząc układu do muzyki Musorgskiego „Obrazki z wystawy” dla 23 tancerzy z zespołu tanecznego Tremolo. Często występował w radiu oraz telewizji, w tym przez 7 lat w telewizyjnym programie dla dzieci Golden Gate. Zustiak, po otrzymaniu tytułu magistra w 1993 roku, przeniósł się do Amsterdamu, gdzie w szkole School for New Dance Development, w latach 1998 oraz 1999 studiował kompozycję oraz produkcję tańca. Zajęcia u m. in. Kate Duck (improwizacja, kompozycja), Davida Zambrano (technika tańca), Susan Rethorst (kompozycja), Scotta delaHunta (teoria, kompozycja) oraz Trude Cona (eksploracja, kompozycja) miały ogromny wpływ na Zustiaka i były dla niego źródłem inspiracji. Zustiak jest finalistą konkursu choreografii w Amsterdamie, gdzie w 1999 roku zdobył nagrodę za Wrinkle in Time. Współpracował z Andersem Schlanbushem podczas przygotowywania pokazu Gisteren ist Anders zaprezentowanego w Kannonenhallen w Kopenhadze, w EntreeScenen w Aarhus, na Klapstuck Festival w Leuven, w Belgii. Przedstawienie Lets’ Dance! również powstało w wyniku współpracy Schlanbushem i zostało przedstawione w EntreeScenen w Aarhus oraz DanceScenen w Kopenhadze. Zustiak jest dyrektorem artystycznym zespołu tanecznego Palissimo, który założył w 2003 roku w Nowym Jorku. Był twórcą dwóch przedstawień wystawionych w Nowym Jorku w Wright Room, University Settlement,w centrum artystycznym, oraz w Apostrof Festiwal w Pradze, w Czechosłowacji w 2005 roku. Premiera jednego z przedstawień Palissimo Le Petit Mort (Now It’s Time To Say Goodbye), której współtwórcą jest Performance Space 122, odbyła się w grudniu 2006 roku.
Jako sound designer, Zustiak skomponował dźwięki dla Palissimo, jak również, dla Dixie Fun Theater, Ashleigh Leita oraz Jeremiego Nelsona.
Zustiak otrzymał zlecenie z Of Moving Colors Productions w Baton Rouge w Luizjanie na stworzenia choreografii dla trzech sztuk tanecznych: Search (1999), Within Without (2001) oraz All That I Can’t Leave Behind (2005).
Zustiak prowadził warsztaty kompozycji oraz improwizacji w Czechach, Słowacji, Polsce, Niemczech, Danii oraz Stanach Zjednoczonych. Otrzymał fundusze od Trust for Mutual Understanding, Lower Manhattan Cultural Council oraz Jerome Fundation Travel and Study Grant.
DAVID DORFMAN DANCE
„Underground”
Dzięki radosnemu, świetnemu i “rozkosznie ekscentrycznemu” stylowi oraz współpracy ze współczesnymi kompozytorami i artystami wizualnymi David Dorfman Dance cieszy się uznaniem od momentu założenia w 1985r. Zespół zdobył imponującą ilość wyróżnień min. osiem nagród New York Dance and Performance (tzw. Bessie's) dla tancerzy i współpracowników artystycznych. W trakcie swojej 20 letniej historii zespół występował wielokrotnie w Nowym Jorku, Ameryce Północnej i Południowej, Wielkiej Brytanii i Europie.
W 2005 i 2006 zespół obchodził 20 rocznicę powstania i trzecią dekadę wystepów wyruszając w 18 miesięczne tournee, na które złożyły się spektakle i pobyty rezydencjalne w Nowym Jorku, Massachusetts, Maine, New Jersey, Connecticut, Californi, Illinois i Północnej Karolinie zakończone nowojorską premiera spektaklu Underground na festiwalu BAM Next Wave w listopadzie 2006
DAVID DORFMAN, pochodzi z
Choreografie Dorfmana produkowały takie nowojorskie instytucje jak BAM Next Wave festival, Joyve Theater, The Kitchen, Dance Theater Workshop, The Duke na 42 ulicy, Danspace Project/St. Mark's Church, P.S.122 i Dancing In the Streets. Pracował na zamówienie zespołów z USA i Europy, ostatnio dla Bedlam Dance Company (Londyn), d9 Dance Collective (Seattle) oraz Prince Music Theater w Filadelfii przy spektaklu Green Violin, który zdobył nagrodę Barrymore (2003) na najlepszą choreografie.
Jako gorliwy fan współpracy i procesów kolaboracyjnych Dorfman chętnie prezentuje wieczór sol i duetów pt Live Sax Acts z przyjacielem i współpracownikiem Danem Frootem oraz krótszy duet Menne Awn Frauen stworzony wspólnie z długololetnim przyjacielem Stuartem Pimslerem.
Dorfman gościł w wielu instytucjach w kraju i zagranicą, ostatnio w Illinois Wesleyan University, Rutgers University i Knox College. Jako performer występował na scenach międzynarodowych z Kei Takei's Moving Earth i Susan Marshall & Co.
Dorfman posiada tytuł licencjata w dziedzinie zarządzania biznesem Uniwersytetu Washington w St. Louis oraz magistra sztuk pięknych Connecticut College w zakresie tańca. Jesienią 2004 dołączył do wydziału jako wykładowca.
1 lipca (niedziela), godz. 18.00, sala estradowa
Dusan Tynek Dance Theatre
Gesel Mason
DUSAN TYNEK DANCE THEATRE
„The Strings Theory"
Choreografia: Dušan Týnek
Oświetlenie: Roderick Murray
Kostiumy: Karen Young
Menedżer Produkcji
Reżyser światła: Eleanor Rabinowitz
Dusan Tynek urodził się w Czechosłowacji, do Stanów Zjednoczonych przybył w roku 1992. Zdobył tytuł licencjata Bard College (Nowy Jork) w dziedzinie sztuki i pracował z wieloma uznanymi choreografami i zespołami takimi jak: Douglas Dunn, Merce Cunningham, Lucinda Childs i Dance Works Rotterdam (Holandia). Tynek założył własny ośmioosobowy zespół – Dusan Tynek Dance Theatre w roku 2002, który szybko zdobył uznanie krytyki i zapełnił widownie takich miejsc jak The Kitchen, Joyce SoHo, Ailey Citigroup Theater i Dance Theater Workshop (DTW). Występy zespołu w DTW w lipcu 2006r. zostały przez The New York Times uznane za jedno z pięciu najważnejszych wydarzeń tanecznych w Nowym Jorku. Dodatkowo zespół wystepował na wielu festiwalach w Nowym Jorku oraz w Massachusetts, Florydzie i w Holandii. W 2007r. zespół występuje w Polsce i w Rosji, a następnie w Nowym Jorku i Massachusetts.
Choreografia Tynka jest próbą unowocześnienia słownika tańca modern kładącą nacisk nie tylko na formie ale również na silnym elemencie narracyjnym wyrażanym językiem ciała, gestu i ruchu. Brian McCormick z Gay City News trafnie opisuje prace Tynka jako “taniec ustrukturyzowany formalnie, fizyczny i muzyczny, bazuje na technice baletowej uzasadniającej dramatyczne i emocjonalne podteksty humanistyczne. Dzięki teatralnym ozdobnikom i pozawerbalną narracją fabuła jest interesująca ....Tynek jest rzemieślnikiem, który zręcznie wykorzystującym materiały i narzędzia, którymi dysponuje...spektakl jest godny uwagi a tancerze wyjątkowi...doskonały zespół.” Inne tytuły takie jak The New York Times, Village Voice, Danceview Times i The Dance Insider zgodnie zauważyły, że siła zespołu i choreografii Tynka tkwi w “poetyckiej teatralności”, “żywiołowym partnerowaniom” oraz “fascynującym choreograficznym słowniku i wyobraźni.”
GESEL MASON
„Flava” (2003)
Choreography/Choreografia: Gesel Mason
Music/Muzyka: Ludwig van Beethoven, Craig Mack
Lighting Design/Reżyseria światła: Cheles Rhynes
Performer/Występuje: Gesel Mason
„Jumping the Broom” (2005)
Choreography/Choreografia: David Roussève
Text/Tekst: David Roussève
Music/Muzyka: „If Yesterday Could Only Be Tomorrow” performed by Nat King Cole Trio
Recorded Voices:/Głosy: David Roussève, Gesel Mason
Lighting Design/Reżyseria Światła: Cheles Rhynes
Performer/Występuje: Gesel Mason
David Roussève, choreograf, pisarz, reżyser i performer, jest absolwentem Magna Cum Laude Uniwersytetu w
Award in Dance, “First Place Screen Choreography” na IMZ Int’l Dance
Film Festival, i siedem stypendiów NEA.
Jako pisarz publikował w Bantam Press’ Rants i Raves from Today’s Top
Performance Artists, Rutledge Press’ Envisioning dance on Film, a w 1997 dostał stypendium na scenariusz w Sundance Screenwriter Lab. David Rousseve jest Profesorem Choreografii i byłym kierownikiem UCLA's World Arts and Cultures Department.
4 lipca (środa), godz. 18.00, sala estradowa
Alonzo King's Lines Balet
„Moroccan”
Choreografia: Alonzo King
Projekt produkcji: Robert Rosenwasser
Projekt oświetlenia: Axel Morgenthaler
Scenografia: Axel Morgenthaler
Kostiumy: Colleen Quen & Robert Rosenwasser
Muzyka na zamówienie: Yassir Chadley, Bouchaib Abdelhadi, Hafida Ghanim
„Migration”
Choreografia: Alonzo King
Muzyka: Miguel Frasconi
Leslie Stuck
Projekt oświetlenia: Axel Morgenthaler
Projekty kostiumów: Robert Rosenwasser i Colleen Quen
Koprodukcja Movimentos – Festwochen der Autostadt w Wolfsburgu i Alonzo King’s LINES Ballet.
Premiera Migracji miała miejsce podczas festiwalu Movimentos – Festwochen der Autostadt w Wolfsburgu.
„Migration" - Migracja
Hierarchiczna migracja ptaków i ssaków (2006)
Oddech już wyczuwalny w ciałku; skorupka zaczyna delikatnie pękać; natychmiast rozpoczyna się taniec…W tym dziele ukazany został obraz przebudzenia złożonych organizmów, a także piękno ciągłego procesu ewolucji pozwalającego im przekształcić się w inne formy. To czas, nieuchronnie zostawiający swoje ślady w ciele, zamienia je w skamielinę. Jednakże skamielina ta zbudowana jest z tego samego materiału co skorupka jaja, ślimaka czy muszelka…
Alonzo King wzbudza w widzu znajome uczucie, z którym wszyscy się rodzimy; uczucie to popycha do poszukiwania naszych niezwykłych korzeni. Natychmiast przywołane zostają wspomnienia np. drżącej, a po chwili pękającej skorupki, czy misternego wzorka na muszelce łodzika, powoli stającego się jednym z kamieni, między którymi utknął, by wreszcie zniknąć zupełnie. Można odnieść wrażenie, że niesamowite ruchy tancerzy doskonale pasują do ideału piękna, który właściwie znamy na pamięć, wystarczy je sobie jedynie przypomnieć.
Gdy tylko tancerze zaczynają czuć muzykę, wtulają się oni we własne ciała, jakby byli zamknięci w muszelkach, wyrzeźbionych przez sól i czas. Budzi ich rytm bijącego serca i fale przechodzące przez ich ciała. Poruszając się delikatnym łukiem ciała te stają się częścią przestrzeni, tworząc wspólnie coraz to nowe figury, biorąc razem udział w próbie sił pomiędzy napięciem i zaufaniem. Są momenty, gdy unoszą się wysoko w przestrzeń, wirują, po czym zanurzają się z doskonałością i precyzją wolności. Na nieskończenie wiele sposobów widz może poczuć to wspaniałe, znajome uczucie i ponownie poczuć to, co działo się na samym początku. Każdy z tancerzy zastyga z niezwykłą gracją, uderzając widza niesamowitym poczuciem jestestwa. Choreografia Alonzo Kinga to apoteoza duchowości, a także indywidualnej reakcji na nią.
Muzyka została skomponowana przez Miguela Frasconi’ego and Leslie Stuck.
Lines Ballet jest międzynarodowym zespołem z siedzibą w San Francisco prezentującym unikatowy repertuar baletu współczesnego tworzony przez Alonzo Kinga. Wizjonerskie choreografie i nadzwyczajne umiejętności tancerzy sprawiają, że świętujący 25 lecie istnienia Lines Ballet wciąż cieszy się sporym uznaniem. Kiedy zespół nie przebywa w tournee występuje na scenach od Venice Biennale do Movimentos Festival w Niemczech, a jesienią i wiosna również w San Francisco.
Współpracując z wybitnymi kompozytorami, muzykami i artystami sztuk wizualnych Alonzo King tworzy spektakle oparte na różnorodnych, głęboko zakorzenionych tradycjach kulturowych nasycając klasyczny balet nowymi środkami wyrazu. Spektale Kinga słyną ze swej umiejętności dzielenia się z publicznością głębokim sensem tego, co łączy nas jako ludzi- kruchością, delikatnością ale również porzuceniem i radosną wolnością.
W tym roku nowo powstała organizacja Amerykańskich Artystów sporządziła listę 50 najwybitniejszych żyjących artystów: Alonzo King otrzymał jedną z czterech nagród będąc jednocześnie jedynym jej laureatem z Kalifornii. USA Fellowship jest drugą, po nagrodzie Bessie dla najlepszego choreografa/twórcy w 2005, nagroda główną zdobyta przez Alonzo Kinga w ciągu ostatnich dwóch lat. Alonzo King był również stypendystą NEA, Towarzystwa Irvin Dance i zdobywcą pięciu nagród im. Isadory Duncan.
Pięć lat temu powstała Szkoła Lines Ballet oraz Kurs Przygotowawczy. Ich zadaniem jest rozwijanie potencjału młodych tancerzy. Lines Ballet angażuje sie również w działalność edukacyjną i społeczną za pośrednictwem San Francisco Dance Center, obecnie jednej z największych instytucji tanecznych na Zachodnim Wybrzeżu. Jesienią 2006r. Lines Ballet rozpoczął współpracę z Dominican University w Kalifornii inaugurując wspólny program studiów licencjackich w zakresie sztuk pięknych. Będzie to jedyny program w kraju prowadzony przez wciąż aktywnego choreografa światowej sławy.
Współorganizator: Śląski Teatr Tańca
Bilety: 10 zł
Kasa NCK: tel. (012) 644 02 66 wew. 301
29 czerwca (piątek), godz. 18.00, sala estradowa