Pokaz efektów pracy warsztatowej z Adrianem Jacksonem (Londyn, Wielka Brytania),
28 marca (niedziela), godz. 15.00,
CSW "Solvay", ul. Zakopiańska 62,
WSTĘP WOLNY
Brytyjski reżyser Adrian Jackson jest specjalistą w dziedzinie tak zwanego Teatru Uciskanych, metody zbierającej w sobie wiele technik, których zadaniem jest pomoc ludziom znajdującym się w rozmaitych sytuacjach zniewolenia (zewnętrznego lub wewnętrznego). Oprócz pracy ze swoją grupą Cardboard Citizens (tworzonej przez byłych i obecnych bezdomnych), Adrian Jackson prowadził zajęcia z emigrantami, niepełnosprawnymi, tak zwaną "trudną młodzieżą", jak również nauczał swoich technik teatralnych w wielu krajach świata; w Południowej Afryce, Namibii, Irlandii, Finlandii i Hongkongu oraz na Mauritiusie. Teoria i praktyka Teatru Uciskanych, mimo uznania za jedne z najważniejszych we współczesnym teatrze, są praktycznie - poza wąską grupą specjalistów - w Polsce nieznane.
Cała sztuka przyciągania Teatru Forum polega na odpowiednim wyważeniu; zabawieniu widzów na tyle, by ich zatrzymać oraz poruszeniu spraw trudnych, by dać im do myślenia i doprowadzić do pojawiania się odmiennych opinii pochodzących od zróżnicowanej grupy ludzi. Cardboard Citizens jest zespołem, któremu udało się tę sztukę opanować w znacznym stopniu
Hettie Judah, The Times
Pokaz w ramach 29 Krakowskich Reminiscencji Teatralnych. To jedne z najstarszych polskich festiwali, organizowany nieprzerwanie od 1975 roku. Znany jest całej rzeszy teatromanów z Polski i świata, którzy corocznie tłumnie uczestniczą w marcowych prezentacjach. Reminiscencje cieszą się zasłużoną renomą festiwalu żywego, zmieniającego się, nieustająco poszukującego tego, co w teatrze najciekawsze, najbardziej ożywcze. Niegdyś zainteresowania organizatorów skupiały się głównie na ruchu teatru studenckiego, następnie teatru alternatywnego, by już kilka lat temu podjąć decyzję o coraz większym poszerzaniu obszarów teatralnych wędrówek, na które zapraszamy naszych widzów. Symbolicznym gestem, mającym podkreślić przemianę charakteru i odejście od ortodoksji gatunkowej, była rezygnacja od 2003 roku z przymiotnika "alternatywny" w nazwie festiwalu. Reminiscencje, jak każdy dobry festiwal, mają oddawać rytm czasów współczesnych, dlatego dobór spektakli nie mógł dłużej odbywać się na zasadzie prostej eliminacji alternatywny - repertuarowy, amatorski - zawodowy. Nie odcięliśmy się od korzeni, ale próbujemy sprawić, by festiwal oddawał nową sytuację społeczną, w jakiej funkcjonuje dziś teatr w Polsce.