29.06-31.08.2015

Festiwal Teatralny KOK w Krakowie

Z przyjemnością pragnę poinformować o trwającym właśnie XII Letniego Festiwalu Krakowskiej Opery Kameralnej ARS CAMERALIS, który rozpoczął się 29 czerwca i potrwa aż do 31 sierpnia. W ramach festiwalu odbyły się profesjonalne warsztaty wokalno-aktorskie dla młodych, utalentowanych śpiewaków, którzy mieli szansę na rozwinięcie oraz udoskonalenie pod okiem najlepszych specjalistów umiejętności śpiewu, gry aktorskiej, ruchu scenicznego oraz muzycznego i scenicznego opracowania partii śpiewanej. Festiwal obfituje w liczne spektakle, które przyciągają swoją różnorodnością.

REPERTUAR FESTIWALU W LIPCU
  • Sobota, 18 lipca br., godz. 19:00

Giovanni Battista Pergolesi "LA SERVA PADRONA" ("Służąca panią") - opera buffa
Libretto: Gennaro Antonio Federico

Najsłynniejsze dzieło Giovanni B. Pergolesiego.

Zabawna historia pana terroryzowanego przez pokojówkę, który, mając dosyć kaprysów służącej, postanawia ożenić się, w nadziei, że żona zapanuje nad służbą i przywróci porządek w domu. Sprytna służąca sprawia, że jej pan żeni się właśnie z nią.

Stylowe kostiumy i choreografia! Interesująco zarysowane charaktery bohaterów! Bogata muzyczna tkanka, dająca doskonałą możliwość dla wokalnych popisów solistów!

Inscenizacja i reżyseria Wacław Jankowski
Kierownictwo muzyczne Michał Łukasz Niżyński
Scenografia, kostiumy, projekty lalek Grażyna Żubrowska
Choreografia, plastyka ruchu scenicznego Jadwiga Leśniak-Jankowska

  • Sobota, 25 lipca br., godz. 20:00, Kościół XX. Misjonarzy
    na Stradomiu w Krakowie

Antonio Vivaldi, Giovanni Battista Pergolesi "STABAT MATER" - misterium sceniczne

Stabat Mater to jedna ze średniowiecznych sekwencji modlitewnych, pochodząca z XIII wieku, przypisywana franciszkanom Jacopowi da Todi lub św. Benedyktowi. Melodia wywodzi się z chorału gregoriańskiego i stanowi kanwę kilku arcydzieł muzycznych.

Do nich należą Stabat Mater Antonia Vivaldiego i Giovanniego Battisty Pergolesiego. Oba dzieła datowane są na pierwszą połowę XVIII wieku (od 1727 roku decyzją władz kościelnych sekwencja została oficjalnie włączona w liturgię).

Jacek Chodorowski

Misterium sceniczne STABAT MATER Krakowskiej Opery Kameralnej to oryginalne połączenie muzyki Antonio Vivaldiego i Giovanniego Battisty Pergolesiego z elementami gry aktorskiej, kompozycji ruchu scenicznego, oryginalnego kostiumu oraz scenografii. Widowisko zachwyca ekspresyjną i piękną w swej prostocie muzyką sakralną, przepełnioną liryką i emocjonalnością - charakterystycznymi dla neapolitańskiej szkoły operowej XVIII wieku.

Reżyseria: Wacław Jankowski
Kierownictwo muzyczne: Paweł Szczepański
Kompozycja ruchu scenicznego: Jadwiga Leśniak-Jankowska
Kostiumy: Joanna Jaśko-Sroka

  • Niedziela, 26 lipca br., godz. 19:00

"CHATSKELE, CHATSKELE" - widowisko muzyczne w jidysz

Dawne pieśni żydowskie z bogatej kolekcji archaicznych pieśni ludowych, w nowych, oryginalnych aranżacjach - miłosne, weselne, kołysanki, ballady, obyczajowe.

Spektaklowi towarzyszą precyzyjnie wypracowane sekwencje obrazów. Zręczność reżysera przejawia się przede wszystkim urzekającą dyscypliną formy, w wyniku czego to, co oglądamy na scenie jest wyrafinowanym, a zarazem barwnym widowiskiem. Zachwyt widza powoduje więc nie tylko muzyczny ton, ale także atmosfera wyśpiewanej historii, pasja gestu. To odzyskana naturalność i zmysłowość, obrona umykającego istnienia, trwoga, radość i samotność oddania. O wymiarze duchowym "Chatskele, Chatskele!" stanowi urzekające piękno prostoty, elegancji i miary. Krakowskiej Operze Kameralnej udaje się nie tylko przetrwać, zachować siebie taką, jaką jest od początku - ale jeszcze na dodatek ugruntowywać swoją niezaprzeczalną, unikatową pozycję teatru, przyciągającego koneserów ambitnej sztuki.

Joanna Roś

Układ tekstu, reżyseria, choreografia : Jadwiga Leśniak-Jankowska
Opracowanie i kierownictwo muzyczne: Dawid Rudnicki
Kostiumy: Katarzyna Mucha
Aranżacja kwiatowa sceny - Agnieszka Bogusz

REPERTUAR FESTIWALU W SIERPNIU

  • Niedziela, 2 sierpnia br., godz. 19:00
    "CHATSKELE, CHATSKELE" - widowisko muzyczne w jidysz

  • Sobota, 8 sierpnia br., godz. 19:00
    Giovanni Battista Pergolesi "LA SERVA PADRONA" ("Służąca panią") -
    opera buffa
    Libretto: Gennaro Antonio Federico
  • Niedziela, 9 sierpnia br., godz. 19:00
    "CHATSKELE, CHATSKELE"
    - widowisko muzyczne w jidysz
  • Sobota, 15 sierpnia br., godz. 16.00 Kościół SS. Benedyktynek w Staniątkach
    VIII NOC KOŚCIOŁÓW "Cracovia Sacra":

    (premiera) Jan Sebastian Bach "TRITT AUF DIE GLAUBENSBAHN" - kantata sceniczna

Reżyseria: Wacław Jankowski
Kierownictwo muzyczne: Paweł Szczepański
Kostiumy: Grażyna Żubrowska
Kompozycja ruchu scenicznego Jadwiga Leśniak-Jankowska

  • Sobota, 22 sierpnia br., godz. 19:00
    Wolfgang Amadeusz Mozart "BASTIEN UND BASTIENNE" - opera komiczna
    Libretto polskie: Michał Zabłocki
    Libretto niemieckie: F.W. Weiskern

Idylliczna opowieść o miłości. Bastienne, podejrzewając, że jej ukochany Bastien ją zdradza, zwraca się z prośbą o pomoc do wróżbity Colasa, który doprowadza do konfrontacji kochanków. Młodzieńcze dzieło W.A. Mozarta zostało skomponowane w 1768 roku na zamówienie sławnego, wiedeńskiego lekarza - magnetyzera Antoniego Mesmera. Pierwowzorem fabuły była opera comique "Le Devin du village" ("Wiejski wróżbita") autorstwa francuskiego filozofa Jana Jakuba Rousseau.

Inscenizacja i reżyseria - Wacław Jankowski
Kierownictwo muzyczne - Michał Łukasz Niżyński
Scenografia, kostiumy - Katarzyna Mucha
Choreografia, plastyka ruchu scenicznego - Jadwiga Leśniak-Jankowska

  • Niedziela, 23 sierpnia br., godz. 19:00
    "CHATSKELE, CHATSKELE" - widowisko muzyczne w jidysz
  • Niedziela, 29 sierpnia br., godz. 18:00
    "ŚPIĄCA KRÓLEWNA" - BAŚŃ MUZYCZNA

Baśń muzyczna dla dzieci i dorosłych, według bajki francuskiego baśniopisarza epoki baroku Charlesa Perraulta. Niezwykła opowieść o pięknej Królewnie, która na skutek okrutnej przepowiedni Wróżki Ognia, zapadła w stuletni sen. Wróżka Wody złagodziła zły czar, obiecując, że po stu latach zjawi się młodzieniec z królewskiego rodu, który przywróci Królewnę do życia.

Widowisko zachwyca grą aktorską, ciekawymi i barwnymi kostiumami oraz wspaniale dobraną muzyką, graną i śpiewaną na żywo. Inteligentny dowcip i gra z konwencją usatysfakcjonuje zarówno młodszą jak i starszą część widowni.

Scenariusz, reżyseria, kompozycja ruchu scenicznego - Jadwiga Leśniak-Jankowska

Muzyka - Piotr Czajkowski (wybrane kompozycje z baletu Śpiąca Królewna)

Wolfgang Amadeusz Mozart (wybrane fragmenty z opery Wesele Figara)

Edward Zawiliński (kuplety, polonez)

Opracowanie muzyczne- Dawid Rudnicki

Kierownictwo muzyczne - Waldemar Groń

Scenografia, kostiumy - Natalia Horak

Opracowanie choreograficzne - Marta Mirocka (według oryginalnej choreografii Mariusa Petipy)


data ostatniej modyfikacji: 2015-07-20 13:02:23
Komentarze
 
Polityka Prywatności